Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

René Bohnsack: ‘Tesla kan best de nieuwe General Motors worden’

Wanneer wordt de duurzame auto écht een massaproduct? Eén ding staat vast: Tesla wil wel.

'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden.' Dat stelt René Bohnsack, onderzoeker aan de Hogeschool en Universiteit van Amsterdam en momenteel bezig met een project rond elektrisch rijden in Amsterdam. MT.nl sprak Bohnsack over de ontwikkelingen in de auto-industrie. Wat ziet hij gebeuren?

De basis: wetgeving in Californië

Tesla maakt de laatste jaren het kopen van een elektrische auto aantrekkelijk, vooral omdat de auto zelf er van binnen en van buiten erg goed uitziet. Sommigen vergelijken de auto's zelfs met Apple: 'inbreken' in een sector met veel gevestigde namen en vervolgens alles overhoop gooien. Zover is het nog lang niet, maar wat niet is kan nog komen. Maar hoe is het ooit begonnen? Bohnsack legt uit waar de basis voor de elektrisch auto is gelegd: 'In de jaren 90 werd in Californië regelgeving aangenomen die de zeven grootste autofabrikanten verplichtte om een bepaald percentage van hun verkopen uit elektrische auto’s te laten bestaan.'

De vraag te klein

En dat had zijn uitwerking, de markt in de West-Amerikaanse staat is enorm. Daarop kwam in 1996 General Motors met een elektrisch voertuig, de EV1. Maar dat was geen succes: er werden nog geen 1,200 auto's verkocht. Bohnsack: 'In die tijd konden elektrische auto’s slechts 150 kilometer op stroom rijden. Dus fabrikanten begonnen allemaal elektrische auto's te maken, maar de vraag was gewoon heel klein.'

 

De EV1 van General Motors. Foto: RightBrainPhotography / Wikimedia (Creative Commons)

Eén miljoen auto's op waterstof

In dezelfde periode kwam ook de waterstofauto op. 'Daimler zei toen: in de komende 10 jaar gaan we 1 miljoen auto’s produceren die op waterstof rijden. Waarna veel autofabrikanten de elektrische auto de rug toekeerden en begonnen te investeren in auto's op waterstof.' Het duurde een aantal jaar voordat elektrische auto's weer in het vizier kwamen.

Prius

Bohnsack: 'Pas in de eerste helft van het vorige decennium kwam de interesse voor elektrische auto weer terug, mede dankzij de Toyota Prius; een hybride auto (foto). En toen gingen opeens veel aandacht uit naar hybride auto’s.' Vervolgens kwam een volgende generatie van elektrische auto’s, zo rond 2007-2008. En we zitten nog altijd in die fase, aldus Bohnsack. Maar wat wel opvallend is, is dat de auto's (buiten een nieuw design) niet gek veel zijn verbeterd. Ze kunnen nog steeds slechts zo'n 250 kilometer verder rijden voordat ze aan de stroom gehangen moeten worden.

Out-of-the-box-denken

Waardoor komt dat? Waarom komen grote autofabrikanten niet sneller met betere innovaties? 'Het vereist verregaand out-of-the-box-denken, misschien zelfs een nieuw verdienmodel. Dat is lastig voor bestaande, grote bedrijven', legt Bohnsack uit.

Hoe lang nog?

Een logische vervolgvraag is: hoelang houden bestaande automerken het uit? Waarschijnlijk lang. Want er wordt wel degelijk geïnnoveerd, maar niet op een gigantische schaal. Maar dat is geen garantie, stelt Bohnsack: 'Of het mogelijk is dat de bedrijven op een gegeven moment wegzakken en nieuwe, meer innovatieve bedrijven opkomen? Jazeker, dat is mogelijk. Tesla kan in theorie best de nieuwe General Motors worden. Kijk, zekerheid heb je nooit — maar ik denk dat ze absoluut kans maken.'

TV aan met stroom uit je auto

Daarnaast bieden elektrische auto’s ook de mogelijkheid om ze voor andere functies in te zetten dan alleen vervoer. Zo is Bohnsack bezig – in samenwerking met organisaties als Alliander en Mitsubishi – met een project dat als doel heeft de energie die in de accu van de elektrische auto aanwezig is beter te laten doorstromen zodra deze is aangesloten op een oplaadpunt. In theorie kan dit betekenen dat je vervolgens de televisie kunt aanzetten met stroom uit je auto.

De zelfrijdende auto

De zelfrijdende auto ziet Bohnsack als ontwikkeling voor de langere termijn. 'De technologie is er misschien klaar voor; maar zijn landen dat ook? Zelfrijdende auto’s, zeker in massaproductie, hebben mogelijk grote gevolgen voor wetgeving en verzekeringen. Dus die zijn er morgen echt niet. Dat gaat 10, misschien wel 20 of 30 jaar duren. Aan de andere kant: het kan ook heel snel gaan.'

Autodelen

Een ontwikkeling als autodelen gaat veel sneller, denkt hij. 'De generatie die nu opgroeit lijkt veel minder waarde te hechten aan het bezit van een auto. Als dat zo blijft kan dat veel gevolgen voor hoe we bijvoorbeeld omgaan met auto's in de stad', aldus Bohnsack.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit artikel maakt onderdeel uit van een serie over de toekomst van de auto-industrie. Heb je iets aan dit verhaal toe te voegen of een suggestie? Mail of Twitter dan de redacteur: [email protected] of @nandokasteleijn.

Foto boven: Flickr / Steve Juvertson