Nee, hip is de nieuwe Renault Laguna allerminst. Maar feit is wel dat de nieuwe Fransoos veel talenten heeft om het de concurrentie knap lastig te maken.
Het zijn de kleine dingen die het 'm doen. Zoals een tankdop waar je voor de verandering eens niet hoeft na te denken over de vraag ‘Waar laat ik dat stinkende ding bij het tanken?' De tankdop zit namelijk vast aan het klepje en dat is o zo handig. Tanken is al geen pretje met die huidige prijzen en als dat leed een beetje kan worden verzacht, dan is dat mooi meegenomen. Nog zoiets: het gemak waarmee je je toegang verschaft tot de auto. Via een plaatje van ongeveer formaat creditcard gaan de portieren op het moment dat je de handgrepen aanraakt vanzelf open. Deze zogenoemde handsfree card (klinkt niet echt Frans trouwens) hoeft daarna ook niet meer in een gleuf te worden gestoken.
Renault vindt dat maar ouderwets. Je legt 'm neer waar jij wilt, drukt op de startknop en klaar is François. Nieuw? Niet echt. De vorige Laguna beschikte hier ook over. Maar het comfort ervan is zo groot dat je je afvraagt waarom andere merken niet volgen. Comfort is trouwens toch een woord dat op de Laguna van toepassing is. Het interieur is helemaal af en is strak modern. De stoelen zitten perfect, zoals je van Franse stoelen mag verwachten. Het uiterlijk is prettig, zij het dat sportieve klanten zich niet in de eerste plaats zullen herkennen in de Laguna. Dit is meer een herenvoiture. Compleet is de Laguna ook. We kunnen ons best voorstellen dat veel concurrerende merken zich een beetje zorgen maken over deze nieuwkomer.