De recessie gaat volledig aan de erotiekbranche voorbij. Afgelopen weekend werd voor de 21ste keer de erotische Kamasutra-beurs in Utrecht gehouden. Het aantal bezoekers blijft al jaren groeien en bereikte het afgelopen weekend een hoogtepunt met 20.000 bezoekers.
De beursgenoteerde Private Media Group (omzet van 39,4 miljoen euro in 2002), sponsor van de beurs, maakt elk jaar meer winst. ,,Wij hebben weinig last van de recessie,” zegt Peter Wijbenga, directeur van Private Media Benelux. ,,Tijdens een recessie gaan mensen minder vaak naar buiten voor vermaak, maar blijven liever thuis. Onze dvd-verkoop steeg het afgelopen jaar dan ook met 17 procent.”
Dat er veel geld valt te verdienen met erotiek blijkt ook wel uit de omzetgegevens van erotische bedrijven. De 32 filialen van Christine le Duc behaalden in 2002 een omzet van 8,7 miljoen euro. Het Duitse erotiekbedrijf Beate Uhse, dat onlangs Christine le Duc overnam en waaronder ook postorderbedrijf Pabo valt, had vorig jaar een omzet van 260 miljoen euro.
Producenten gebruiken de Kamasutrabeurs ook om nieuwe goederen te presenteren. Sinds vandaag ligt in de Free Record Shop een cd met erotische verhalen voor onderweg, Sex to go. Peter de Wolf en Mark Zantinge bedachten het idee een paar jaar geleden. ,,Ik hoorde dat veel ongelukken werden veroorzaakt doordat de bestuurders naar erotische lijnen belden”, vertelt De Wolf. (DH)
Bron: NRC Handelsblad