Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rare vragen tijdens sollicitatiegesprekken, waarom doen bedrijven dat?

Nog steeds stellen werkgevers de raarste vragen aan hun sollicitanten. Wat willen ze daarmee te weten komen?

Aan een potentieel nieuwe medewerker vragen waarom hij of zij ongeschikt is voor de functie of waarom de huidige baan niet bevalt, die vraag kunnen de meeste mensen wel zien aankomen. Maar er zijn tal van minder gebruikelijke of voor de hand liggende vragen. Welke zijn dat? En waarom doen bedrijven dat eigenlijk? Zes voorbeelden.

#1. Met hoeveel pingpongballen vul je een Boeing 747-300? 

Niemand weet uit zijn hoofd het antwoord op deze vraag, maar door zo’n vraag te stellen wordt duidelijk of een geïnterviewde door gaat vragen bij een rare situatie. Want wanneer er een situatie wordt voorgeschoteld als deze, zijn er – stiekem – nog veel onduidelijkheden. Stel dat je het formaat van dit vliegtuig en van een pingpongbal weet. Dan nog blijven er genoeg vragen over. Maar zitten er mensen in het vliegtuig? Zit er benzine in? Is het bagageruim gevuld met koffers? 

#2. Stel dat iemand je laat krimpen tot potloodformaat en je opsluit in een blender. Hoe zou je ontsnappen? 

Deze vraag wordt gesteld voor functies waarbij het belangrijk is om problemen op een analytische wijze op te lossen. Onder meer zakenbank Goldman Sachs staat erom bekend dit met enige regelmaat als probleem voor te leggen.

#3. Wat is je favoriete quote? 

Een manager bij speelgoedfabrikant Hasbro stelt deze vraag bij sollicitatiegesprekken. Zij heeft vaak behoefte aan kandidaten die een intrinsieke passie en doel hebben in hun leven. Daarom wil ze weten of deze mensen zelf op zoek zijn gegaan naar manieren van inspiratie. 

#4. Zou je liever vechten met een eend die even groot is als een paard of 100 paarden zo groot als een eend?

Een manager van Bright Network gebruikt deze vraag om te zien hoe goed mensen de verschillende opties afwegen voordat zij een keuze maken. Om een goed antwoord te formuleren moet er dan ook een combinatie worden gemaakt tussen de eigen tactieken op de overwinning en de psychologie van de dieren. Daarbij vindt de interviewer het van belang dat mensen in staat zijn om een keuze te maken, die te beargumenteren en ook als ze onder druk worden gezet achter hun keuzes blijven staan. 

#5. Hoe zou je een atoom omschrijven aan een kind? 

Als je hier een goed antwoord op kunt geven, dan toon je aan heel complexe problemen te kunnen omzetten in eenvoudige verhalen. Bij functies die veel te maken hebben met het vertellen van verhalen of het vertalen ervan kan dat van groot belang zijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#6. Hé, waarom hangt dat portret van Hitler daar eigenlijk?

Het zijn niet alleen rare vragen waarmee werkgevers meer te weten willen komen van sollicitanten. Soms wil de werkgever ook juist dat een sollicitant de vraag stelt. Advocaat Philip Rosmarin hing naar eigen zeggen een protret van Hitler achter zijn bureau tijdens een reeks sollicitatiegepsprekken. Het portret hing zo centraal in beeld dat het niet te missen was. Slechts één sollicitant vroeg waarom het portret daar hing, en deze kandidaat kreeg meteen de baan. Waarom de advocaat de sollicitanten zo testte heeft hij niet bekend gemaakt.

Meer over solliciteren?

hrm