Daar gaat het bloed sneller van stromen: het wereldsnelheidsrecord te land. Het staat nu op naam van de Thrust SSC met een luttele 1228 km/h, maar Britten willen het flink scherper stellen met de BloodHound SSC. Beloofde top: 1600 km/h.
Noem het nostalgie, noem het overbodige verspilling van brandstof, maar van kleins af aan krijgen wij rode oortjes bij het lijstje met wereldsnelheidsrecords te land. De monsterlijke Sunbeam die met vliegtuigmotoren in 1927 de magische grens van 200 mijl per uur doorbrak, de raketwagen Blue Flame die in 1970 sneller dan 1000 km/h reed en natuurlijk Thrust SSC, die 27 jaar later als eerste officieel door de geluidsbarriere brulde.
1000 mph
Nu de modale olie-Arabier met zijn Bugatti Veyron door de grens van 400 km/h knalt, is het de hoogste tijd om het record scherper te stellen. Vinden de Britten achter de Thrust, die nu met de BloodHound SSC komen. Die bloedhond moet 1000 mijl per uur ofwel 1600 km/h gaan lopen, en doet dat kunstje in 42 seconden. Dit weekeinde werd hij gisteren levensgroot onthuld op de Farnborough luchtshow. Het gevaarte heeft ook meer weg van een straaljager dan van een auto. Een straalmotor uit de Eurofighter Typhoon en een paar raketmotoren leveren samen 64.000 Nm aan stuwkracht en 133.000 pk aan vermogen. Oh ja, er is ook nog een 800 pk V12 aan boord bij wijze van startmotortje.
Intel inside
Puike specs, maar wie houdt ze in bedwang? Onder veel anderen Intel, dat zijn 1.6 Ghz atom-processoren levert voor de systemen van de raketwagen die onder meer met voldoende downforce de wagen op aarde moeten houden. Belangrijker wordt natuurlijk chauffeur Andy Green, de straaljagerpiloot die met de Thrust SSC al twee keer eerder naar een wereldrecord joeg. Hij moet wel nog even geduld hebben: de BloodHound die op Farnborough debuteerde, is een mockup van piepschuim. Doneren kan natuurlijk geen kwaad om het echte werk sneller voor elkaar te krijgen.
Deze animatievideo 'bewijst', dat de BloodHound straks fluitend een kogel inhaalt.