Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

PvdA: plan terugkeerbanen ‘onbehoorlijk’

De PvdA ziet het plan om bijstandsgerechtigden te laten werken voor hun uitkering volstrekt niet zitten. “Het zijn geen terugkeerbanen, maar afknapbanen,” vindt PvdA-kamerlid Jet Bussemaker. Volgens Bussemaker is het daarom 'onbehoorlijk'van het kabinet om dit plan nog voor de verkiezingen door het parlement te willen krijgen.

Het kamerlid vindt dat het wetsvoorstel totaal niet meer op het advies lijkt dat de Raad voor Werk en Inkomen vorig jaar over participatiebanen uitbracht en waar vrijwel de hele Tweede Kamer enthousiast op reageerde. “Om te beginnen krijgen de bijstandsgerechtigden geen arbeidsovereenkomst en dus niet betaald voor hun geleverde arbeid,” zegt Bussemaker.

Bovendien adviseerde de RWI – waarin sociale partners en gemeenten zitten – dat de periode waarin mensen dit soort werk moeten doen, afhankelijk moet zijn van hun afstand tot de gewone arbeidsmarkt. “Van Hoof maximeert de periode op twee jaar. Voor de een zal dat veel te lang zijn, voor de ander te weinig. Ik snap niet dat het kabinet die individuele beoordeling niet toevertrouwt aan gemeenten. Met dit voorstel worden gemeenten volledig aan banden gelegd. Ze kunnen feitelijk niets meer dan ze nu al kunnen. En dat was niet de bedoeling van het advies.”

De PvdA is er overigens niet op tegen dat bijstandsgerechtigden verplicht worden te werken. “Je mag best iets vragen voor een uitkering,” stelt Bussemaker. “Maar dan moet dat wel op basis van wederkerigheid. Dan moeten die mensen ook iets van de overheid kunnen terugvragen, zoals scholing en extra beloning. Dat gebeurt hier niet.”

De sociaal-democraten willen dat Van Hoof het wetsvoorstel aanhoudt tot na de verkiezingen. Ze hoopt hiervoor partijen als VVD en D66 mee te krijgen.
(Trouw)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.