De publieke omroep gaat al zijn programma’s gratis beschikbaar maken voor andere websites. De kijker juicht, maar de commerciële omroepen blijven zich verbazen over zo veel ondernemerschap. Maar ook de Europese Commissie kijkt mee.
Nu al is een groot deel van de programma’s van de publieke omroep te zien via de website van het desbetreffende programma of via uitzendinggemist.nl. Daar komt nu de mogelijkheid bij een aflevering van bijvoorbeeld Kopspijkers terug te zien op cabaret.nl. De makers van die site mogen de archieven kosteloos plunderen. De publieken vinden dat zoveel mogelijk mensen de programma’s moeten kunnen bekijken. Uitzondering vormen veel sportuitzendingen waarvoor rechten betaald worden. Daarnaast ontwikkelen de TROS, VARA en KRO gezamenlijk een ‘consumentenportal’ op basis de programma’s Radar, Kassa! en Ook dat nog. Twee andere portals over geloofszaken (EO en IKON) en levensbeschouwing (KRO, NCRV) zien binnenkort ook het licht. HMG (Yorin, RTL4, RT5) laat in een reactie op de plannen weten dat haar positie bemoeilijkt wordt omdat HMG wel geld vraagt voor de doorgifte van hun programma’s via internet. Het is niet de eerste keer dat er ophef ontstaat over de initiatieven van de publieke omroep. De aanschaf van Colorful Radio vorige maand stuitte op grote bezwaren van de commerciële radiostations verenigd in de NVCR die juridische stappen aankondigde. De ontwikkelingen volgende op een besluit van de Europese Commissie onderzoek te gaan doen naar mogelijke concurrentievervalsing door de publieke omroep. Wordt vervolgd. (JHS)