Bedrijven schakelden lange tijd te pas en te onpas projectmanagers in bij problemen, vaak om eigen slecht management te verbloemen. Maar daaraan lijkt steeds meer een einde te komen.
Een projectmatige aanpak kan volgens Peter Storm, hoogleraar bedrijfskunde aan de Open Universiteit, zeker nuttig zijn bij het verbeteren van een organisatie. "De wereld om bedrijven heen verandert steeds sneller. Organisaties moeten zich telkens opnieuw aanpassen, maar hebben daar van nature moeite mee", zegt Storm.
Gewone managers hebben het ondertussen al druk genoeg met hun dagelijkse beslommeringen. Het leiden van projecten vergt andere kwaliteiten. Storm: "Tijdens een project moeten in een korte periode mensen uit verschillende disciplines en afdelingen bij elkaar komen voor een uniek doel. Dat proces aansturen is een specialisme."
Volgens Gilbert Silvius, lector aan de Hogeschool Utrecht, bekommerde de top zich voorheen nauwelijks om de inzet van projectmanagement. De opmars van het vak viel samen met een periode van hoogconjunctuur in de jaren negentig. De besluiten om projecten te draaien, vonden plaats op decentraal niveau.
Silvius: "Als een businessmanager een projectmanager nodig had, was er altijd wel budget beschikbaar. Er was geen controle vanuit de centrale leiding." De wilde jaren zijn nu voorbij. Het bestuur houdt beter in de gaten of projecten wel bijdragen aan het bedrijfsbelang.