Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Privé-mails kosten werkgevers veel geld

Voor privé-doeleinden bellende, surfende en mailende werknemers kosten bedrijven veel geld. Gemiddeld steken werknemers 4,4 uur per week in het afhandelen van zaken die niets met het werk te maken hebben als zij op kantoor zijn. Daar staat tegenover dat de werknemers thuis 2,3 uur per week bezig zijn met werk. Per saldo betaalt de baas dus 2,1 uur per week, waarin mensen andere dingen doen dan werken.

Dat blijkt uit het donderdag gepresenteerde jaarlijkse onderzoek Trends in ICT-onderzoek van Ernst & Young. Het onderzoek is gehouden onder zevenhonderd directeuren, managers en andere werknemers. Ernst & Young becijferde dat de werknemers bij een gemiddelde werkweek van 30 uur ongeveer 7 procent van hun tijd steken in privé-zaken. “Naast het productiviteitsverlies moeten de bedrijven ook de kosten incalculeren die hiermee gepaard gaan”, aldus J. Verschuur van Ernst & Young.
 
Bij de meeste organisaties is het in principe mogelijk om ook thuis te werken. Van de ondervraagde organisaties moedigt 7 procent hun mensen aan om thuis te werken. Ongeveer 11 procent wil het aandeel thuiswerken vergroten, terwijl 15 procent dit aandeel juist wil verminderen. Van alle ondervraagde personen werkt iets minder dan de helft deels vanuit huis. Dat is iets meer dan in 2004 toen 41 procent aangaf wel eens vanuit huis te werken. Thuiswerken blijkt productiever te zijn dan werken op kantoor. (ANP)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.