De sleutel tot succesvolle 'personal branding' is uw kennis en expertise. Hoe zet u die zo in dat het nieuwe klanten oplevert? 'Houd geen reclamepraatje.'
Goeroes van de personal branding willen u laten geloven dat authenticiteit de enige overgebleven businesstool is. Gelukkig draait personal branding vooral om kennisoverdracht, waardoor het kaf vanzelf van het koren wordt gescheiden. Zo zorgt u er voor dat u aangemerkt wordt als het koren.
Fase 1: bepaal uw expertise
Stel, u bent communicatieadviseur en wilt extra klanten trekken door uw kennis te verspreiden. Dat uw kennisgebied de communicatie beslaat spreekt dan voor zich. Maar wilt u in een niche opereren of juist de breedheid van uw kennis etaleren? Dat laatste is in de meeste gevallen niet zo'n handig idee. Als u alle aspecten van de communicatiebranche wilt belichten, is de kans groot dat uw bijdragen oppervlakkig zullen zijn, gewoonweg omdat het een te groot gebied is. Anderen die hun expertise op één aspect volledig benutten zijn in zo'n geval meer expert dan u kunt zijn.
Niche-expertise
Het voordeel van concentratie op één niche binnen uw vakgebied is dat er in deze niche minder concurrentie is. U wordt makkelijker dé expert op uw terrein. U kunt dan ook klanten trekken die op dit terrein iets van u willen hebben. Het nadeel van niche-expertise is dat minder potentiële klanten op uw expertise staan te wachten. Toch is het aan te raden om op zijn minst in een niche te beginnen. Er valt vaak meer over te vertellen dan u in eerste instantie zou denken. Dat vergt al veel van uw aandacht en waarschijnlijk moet u uzelf constant bijspijkeren over de nieuwste trends en ontwikkelingen binnen uw niche. Blijkt de door u gekozen niche te klein, dan kunt u stap voor stap uitbreiden met andere niches. Wees niet bang dat u teveel van uw kennis gratis weggeeft. Uw klanten huren u niet zozeer in om uw kennis, maar vooral omdat zij de tijd niet hebben om zich hier zelf al te veel in te verdiepen en het dus graag aan een expert overlaten: u dus.
Fase 2: bepaal uw platform
Om uw expertise naar buiten te brengen moet u een platform hebben. Dat is in het digitale tijdperk een fluitje van een cent. Begin bijvoorbeeld een eigen blog, deel informatie op een bestaande of door uzelf opgezette LinkedIn-groep. Bovendien kunt u via uw Twitter-account iedereen op de hoogte houden van de nieuwste updates op uw blog en wijzen op artikelen van andere auteurs in dezelfde niche. Naast de verschillende sociale netwerken kunt het ook bij de traditionelere media proberen. Verschillende redacties maken graag gebruik van vrijwillige bijdragen van experts, mits die bijdragen van hoog niveau zijn. Zie hiervoor fase 3. Voor het kiezen van media waarvoor u wilt schrijven moet u zich niet alleen realiseren wat uw niche is, maar ook wie u wilt bereiken. Een marketeer met een column in een marketingvakblad presenteert zichzelf vooral aan concullega's, maar niet zozeer aan potentiële klanten.
Fase 3: lever kwaliteit
Veel ondernemers die met personal branding experimenteren slaan de plank volledig mis. Zij zien personal branding als een vorm van reclame, maar dat is het niet. Het is een vorm van PR. Het is belangrijk dat de boodschap voor de ontvanger interessant is. Een reclametekst is dat in de meeste gevallen niet. Zinnen als ‘wij van bedrijf X hebben de oplossing voor dit probleem' zijn puur wervend. Het is voor de lezer direct duidelijk dat de auteur van het artikel slechts als doel heeft zijn bedrijf te promoten.
Geen reclame
Stel daarom uw kennis voorop. Bedenk wat de lezer wil weten over uw vakgebied. Bedenk met welke nieuwe informatie u de lezer kunt verrassen. En reserveer uw bedrijfsnaam voor onderaan uw stuk, waar ook uw naam prijkt. Lezers die uw artikel als waardevol zien, zullen uw bedrijfsnaam onthouden. Deze leidraad geldt overigens ook voor het plaatsen van reacties bij artikelen van anderen. Reacties waarin u uw eigen bedrijf promoot roepen irritatie op en missen daardoor hun doel. Reageer liever met inhoudelijke teksten waaruit uw kennis duidelijk blijkt. Zo bouwt u stapje voor stapje aan een uitstekende online reputatie als expert.