Casper Mooyman – Vodafone
‘Bekendheid, merkvoorkeur en loyaliteit creëren’
Casper Mooyman
social media manager
@caspermooyman
500+ connecties op LinkedIn
548 volgers op twitter
2.173 tweets
194 vrienden op Facebook
Vodafone
164.801 Hyves-fans
11.863 personen vinden Vodafone leuk op Facebook
180.394 keer is het VodafoneNL-kanaal op YouTube bekeken
649 volgers op twitteraccount @VodafoneNL
0 tweets (tot op heden)
Bijna 100 personen checkten op 16 april in een Vodafonewinkel in via Foursquare en maakten zo kans op een Nintendo 3Ds.
In één tweet Op Hyves, Facebook en YouTube met eigen content, (nog) niet op Twitter. Commerciële voordelen? ‘Iets voor de toekomst.’
“We volgen het al langer, maar pas een jaar geleden hebben we een strategie geschreven. We hebben een nieuwe laag gecreëerd, met 8 tot 10 mensen van allerlei afdelingen die een deel van hun tijd aan social media besteden. Uitgangspunt is dat zo ook raakvlakken zichtbaar worden. We hebben ons afgevraagd waar klanten over ons merk praten, en hoe we die discussie kunnen faciliteren. We maken daarin bewuste keuzes. Vier jaar geleden zijn we gestart met het account @VF_webrelations, maar twee jaar geleden heeft Twitter minder aandacht gekregen. Binnenkort starten we weer met een eigen account. De content die we aanbieden verschilt per netwerk. We hebben niet vastgelegd hoeveel klanten we willen winnen, of hoeveel we willen besparen, al geloven we wel in de potentie van social media. Maar het eerste half jaar is het doel vooral aanwezigheid en zo bekendheid, merkvoorkeur en loyaliteit te creëren.”
Tip
“Voor ieder bedrijf in elke sector bieden social media kansen. Gebruik het allereerst als luisterinstrument, zodat je weet wat klanten, medewerkers en journalisten van je bedrijf vinden.”
Samantha Nagtegaal-Waas – Monsterboard
‘Wie goed met social media omgaat, creëert ambassadeurs’
Samantha Nagtegaal-Waas
marketing manager
340 connecties op LinkedIn
203 volgers op twitteraccount @Sams_Tweets
776 tweets
119 vrienden op Facebook
Monsterboard
716 Facebookvrienden van Monstercoach Freek
848 volgers op twitteraccount @DeMonsterCoach
1.222 tweets (tot op heden)
16.978 keer is het MonsterboardNL-kanaal op YouTube bekeken
11.888 kijkers zagen een video waarin Freek tips geeft over salarisonderhandelingen
160 vrienden op Hyves
500+ connecties op LinkedIn
3.189 personen vinden Monsterboard.nl leuk op Facebook
25% van zijn tijd besteedt Freek Jordans aan Monsterboard
In één tweet Een loopbaancoach is voor Monsterboard het persoonlijk aanspreekpunt op sociale netwerken.
“Internet is niet persoonlijk, en daar is Monsterboard.nl natuurlijk mede debet aan. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een Monstercoach, een loopbaanexpert die online aan werkzoekenden advies kan geven. Op onze vacature kwamen meer dan 60 reacties binnen, Freek Jordans kwam daarbij als beste uit de bus. Sinds augustus 2010 besteedt hij een kwart van zijn tijd aan Monsterboard. Hij begeleidt, als online én offline gids, mensen die een baan zoeken. Elk kwartaal organiseren we een Monster Meetup, waar werkzoekenden terecht kunnen met vragen. Freek is daar als MonsterCoach altijd bij. Online reageert hij, ook pro-actief, op vragen binnen alle kanalen. Hij is een ervaren loopbaanadviseur, dus heeft hij zelf de controle over wat hij doet, al wordt hij sporadisch ondersteund en hebben we ook geregeld contact. Via social media kun je makkelijk de behoefte van je doelgroep achterhalen. Zo houden we bij wat gezegd wordt over ons merk, en monitoren we termen als ‘solliciteren’, ‘salaris’ en ‘vacature’. Wie goed omgaat met social media, creëert ambassadeurs. De werkzoekenden die wij online helpen, melden dat bijvoorbeeld weer op hun eigen twitteraccount: zij zijn onze reclame.”
Tip
“Hoge aantallen fans en volgers krijgen is leuk, maar niet altijd goed: de kwaliteit van je doelgroep is veel belangrijker.”
Rick Mans – Capgemini
‘We willen onze content delen. Met iedereen’
Rick Mans
social media lead bij Capgemini
500+ connecties op LinkedIn
3.300 volgers op twitteraccount @rickmans
31.261 tweets
277 vrienden op Facebook
25 presentaties op SlideShare
Capgemini
7.106 volgers op internationaal twitteraccount @capgemini
2.137 tweets (tot op heden)
585 volgers op twitteraccount @CapgeminiNL
217 tweets (tot op heden)
38.106 keer is het capgemini-mediakanaal op YouTube bekeken
684 personen vinden Capgemini leuk op Facebook
56.944 volgers heeft Capgemini op LinkedIn
7 presentaties van Capgemini op SlideShare
1.261 leden telt de Werken bij Capgemini-Hyvespagina
In één tweet 34 Capgemini-medewerkers profileren zich op social media als bedrijfsambassadeurs. Ieder is expert op een ander thema.
“Social media zijn bij ons intern al goed opgepakt: 20.000 Capgemini-werknemers zijn aangesloten bij het interne netwerk Yammer. Daar plukken we dagelijks de vruchten van. Mensen die een vraag hebben, krijgen vaak binnen een uur antwoord. Elk uur zijn er minstens 300 gebruikers online, op een gemiddelde dag worden 400 tot 1.000 berichten geplaatst. Extern loopt de ontwikkeling nog. In november zijn we gestart met een project rond 34 experts; medewerkers die onze kennis een gezicht moeten geven. Daar ben ik er één van, ik treed op als ambassadeur voor het thema social media. Ondertussen meten we alle views en conversaties die plaatsvinden, plus de leads die direct contact opleveren. We willen content delen, met iedereen. Dus niet alleen persberichten, maar ook persoonlijke blogs, geschreven door echte mensen, met echte meningen. Onze focus ligt op 5 kanalen: Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube en Slideshare. De ene helft van mijn tijd draag ik ons verhaal uit via social media, de andere helft zit ik bij klanten, om ze te helpen zelf social media toe te passen. Sommigen vertellen me dat ze ‘iets met Twitter’ willen, anderen hebben al goed voor ogen wat ze precies willen bereiken. Directe verkoop via social media is weinigen gegeven, maar je kunt wel randvoorwaarden scheppen voor toekomstige winst.”
Tip
“Social media bieden een manier je verhaal te delen. Denk niet meteen commercieel, maar vraag je af wat je te vertellen hebt. Is dat interessant genoeg om naar te luisteren?”
Sander Willems – Heijmans
‘We willen onze deur op een grote kier zetten’
Sander Willems
communicatiemanager nieuwe media
482 connecties op LinkedIn
409 volgers op Twitteraccount
@hetissander
1.790 tweets
92 vrienden op Facebook
Heijmans
2.615 volgers op twitteraccount @HeijmansNL
1.617 tweets (tot op heden)
160 personen vinden Heijmans leuk op Facebook
1.546 volgers op LinkedIn
1.543 kijkers op YouTube-kanaal HeijmansNV
64 volgers van @bvdels, coo van Heijmans
25 volgers van @markvdbiggelaar, cfo van Heijmans
In één tweet Inzet op reputatie, omgevingscommunicatie, arbeidsmarkt en kennismanagement. Eerst interne organisatie, daarna de buitenwereld.
“De bouw is een behoorlijk conservatieve branche, communicatie staat er zelden bovenaan de agenda. Van bedrijven als KLM of Philips wordt verwacht dat ze op social media actief zijn, van Heijmans niet. Dat maakt het moeilijker, maar zorgt ook dat we het goede voorbeeld kunnen geven. We willen onze deur op een grote kier zetten. Ik heb eerst op regiokantoren uitgelegd wat er allemaal kan met social media, zodat we onze strategie kunnen waarmaken. Het is niet de bedoeling dat we naar buiten toe mooi weer spelen, terwijl een probleem intern niet opgelost kan worden. Obstakels zijn de generatiekloof binnen het bedrijf, en dat twitteren op de bouwplek moeilijk gaat. Van onze 8.200 werknemers zitten er circa 4.000 achter een computer. In een half jaar tijd hebben zich weliswaar 1.200 gebruikers aangemeld op Yammer, onder wie de directie, maar via de computer bereik je dus maar de helft van al je medewerkers. Extern richten we ons op Twitter, YouTube, LinkedIn en Facebook. We hebben recent een aantal functies vervuld via Twitter en LinkedIn, maar meestal gaat werving en selectie nog via de geijkte paden. Daar ligt nog een kans voor kostenreductie. Ook kunnen social media een factor spelen bij de toekenning van infrastructuurprojecten van bijvoorbeeld Rijkswaterstaat. Die worden deels gegund op basis van de EMVI-score, de economisch meest voordelige inschrijving, waarvan omgevingscommunicatie onderdeel is. Als wij omwonenden goed voorlichten, kan dat net het verschil maken bij de toekenning van een opdracht.”
Tip
“Social media zijn niet de kip met het gouden ei. Ook duizend volgers hebben zegt niets, een kwalitatief netwerk is veel belangrijker dan de kwantiteit ervan.”
Saskia Maas en Sipke Overbeeke – Philips
‘De focus ligt met opzet niet op de Senseo’
Sipke Overbeeke
internet manager Benelux en Europa
479 connecties op LinkedIn
309 volgers op Twitteraccount @sipke
2.237 tweets
126 vrienden op Facebook
Saskia Maas
senior pr manager Benelux
351 connecties op LinkedIn
57 volgers op Twitteraccount @SaskiJa
tweets: onbekend (afgeschermd account)
45 vrienden op Facebook
Philips
37.405 mensen vinden Philips leuk op Facebook
6.566 mensen vinden SenseoNL leuk op Facebook
3.732 volgers op Twitteraccount @PhilipsNL (871 tweets)
1.262 volgers op Twitteraccount @PhilipsPR (1.369 tweets)
3.200 volgers op Twitteraccount @PhilipsLight (1.891 tweets)
337.784 keren dat het Philipskanaal op YouTube is bekeken
70.813 volgers op LinkedIn
37.804 leden van Innovations in Health, een van Philips’ expertgroepen op LinkedIn
In één tweet BN’ers creëren gezelligheid rond een online koffietafel door op Senseo’s Facebookpagina te praten over boeken, mode, muziek en film.
“We benaderen social media meestal vanuit een marketingaanpak: per project bekijken we welke afdelingen betrokken moeten worden. Voor Senseo hebben we op Facebook een online koffiemoment gecreëerd rond 4 thema’s: literatuur, mode, film en muziek. Per thema hebben we gevraagd aan bekende Nederlanders, die we ‘connectoren’ noemen, om de dialoog aan te gaan vanuit hun eigen Facebook-profiel. De focus ligt met opzet niet op Senseo zelf, maar op de thema’s. Daarnaast organiseren we met hen ook offline events. Zo konden modeliefhebbers koffie drinken met Daniel Bles en mochten mensen meedenken over het ontwerp van een limited edition Senseo-apparaat. De acties zijn niet gericht op directe verkoop, maar op interactie. Zo startte Susan Smit de gesprekken op rond literatuur, wat de eerste bezoekers naar de Senseo-pagina trok. Daarnaast hebben we advertenties op Facebook geplaatst, en de campagne aangejaagd via out-of-home abri’s. De combinatie van kanalen is bij dit soort projecten belangrijk. Philips heeft een team dat internationale voorbeelden van socialmediagebruik verzamelt en deelt. Campagnes worden vaak internationaal opgezet, waarna elke regio er een lokale draai aan geeft. Hoe lokaler die content, hoe beter: de drempel om de conversatie aan te gaan ligt dan lager.”
Tip
“Besef dat een campagne via social media arbeidsintensiever is dan een standaard televisiecampagne.”
> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.