Porsche heeft weer een nieuwe Cayenne, de GTS, die tussen de S en de Turbo in staat. Goedkoop is anders, maar met een motor met ruim vierhonderd pk hoort u ons niet klagen.
De gewone S is met z'n 385 al geen verkeerde auto, maar de GTS doet hier nog een schepje bovenop met 20 pk meer die uit een opgekietelde 4.8 V8 worden gehaald. Het enorme bakbeest sprint in iets meer dan zes seconden naar de honderd. Dit is een verbluffende tijd die je niet voor mogelijk houdt als je de enorme massa fraai vormgegeven blik ziet. Daar word je blij van als berijder. Totdat je moet tanken. Met een verbruik van bijna 14 liter voor elke honderd kilometer maak je alleen dikke vrienden met de Shell's in deze wereld.
En ook wanneer u zojuist gekozen hebt om duurzaam te rijden hoeft u de showroom niet binnen te stappen, want de CO2-uitstoot is 332 gram per gereden kilometer. Van de meer dan gemiddelde dorst zal overigens niemand die zich deze GTS kan veroorloven wakker liggen, want de auto is sowieso geen koopje. De basisprijs is 121.818 euro en met wat accessoires zit u snel aan de anderhalve ton. Trouwens, de ‘accessoirespolicy' van Porsche begrijpen we niet heel helemaal. Als u ruim 120.000 euro uitgeeft voor een auto, dan mag daar toch standaard cruise control op zitten? Niet dus, die kost 637 euro extra en zo zijn er nog meer voorbeelden. Aan de andere kant beschikt de GTS over een paar indrukwekkende sportstoelen en het interieur is bijzonder luxe afgewerkt. Alleen wordt het wel tijd voor een nieuw navigatiesysteem, want alleen een paar simpele pijltjes die je de weg wijzen, dat kan echt niet meer.