Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

P&o oud & nieuw (1)

De functie van de gemiddelde p&o’er (iemand die werkt voor de afdeling personeel en organisatie ook wel pz’er of hrm’er genoemd) is aan het veranderen. Langzaam maar gestaag.

Instrumenten

De p&o’er houdt zich bezig met instrumenten. Competentie management bijvoorbeeld. De invoering daarvan kost veel tijd en geld. Na studie blijkt het nog eens weinig waarde op te leveren voor de organisatie. Zo zijn p&o’ers vooral druk met de in- en uitvoering van instrumenten. En natuurlijk het helpen blussen van brandjes. De ‘Piet-is-lange-tijd-ziek’ en de ‘Janny-heeft-plots-haar-baan-opgezegd’ brandjes. Door zijn manier van werken heeft de p&o’er zijn focus naar binnen gericht. Dat maakt dat hij geen aandacht heeft voor wat om hem heen gebeurt. Dit gebrek aan context (of horizon) vertaalt zich in hokjes-denken bij de p&o’er. Hij beziet alle organisatie-vraagstukken vanuit deze positie. De oplossingen die hij dan aandraagt, liggen op het terrein van een instrument. Dat is weinig effectief.

Statuur

Steeds meer raken we doordrongen van het feit dat de goede (zie ook Jim Collins) mensen het verschil maken in een organisatie. Je zou daarom verwachten dat de p&o-discipline een zware rol heeft toebedeeld gekegen. Niets is minder waar. P&o is niet vaak in de directie vertegenwoordigd. Dat heeft alles te maken met de gemiddelde statuur van de p&o’er. Weinig kennis van organisatie en hedendaagse economische- en organisatieontwikkelingen. Het ontbreken van een helikopterview waardoor meebepalen in beleid lastig wordt. De taal van de top wordt daardoor onvoldoende gesproken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Strateeg

Over een paar jaar is dit verleden tijd. De functie van p&o-medewerker zal een zware en bepalende worden. De functie is al aan het veranderen. Door offshore of outsourcing worden de beheerstaken geschrapt uit de bestaande functie. De taken die overblijven moeten op een hoger niveau door diezelfde p&o’er worden uitgevoerd. De p&o’er als begeleider van organisatieveranderingen. De p&o’er als strateeg met de focus op mensen in de organisatie. Deze nieuwe p&o’er wordt al gesignaleerd in grotere, professionele organisaties. Nu nog zijn ze vaak afkomstig uit andere disciplines. Wil de oude p&o’er deze boot niet missen zal hij moeten werken aan zijn kennis, vaardigheden en scope. Kortom een wereld te winnen voor de ‘gemiddelde’ p&o’er.

 

Nathalie Vrancken