Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“P&O moet samenwerken met marketing”

"Het aantrekken van nieuwe mensen is een ondergeschoven kindje en wordt vaak op ad hoc basis uitgevoerd. Daarmee laten bedrijven geld liggen." Dat stelt Rob van Zoelen, oprichter van Recruitment College. Tevens moeten bedrijven meer doen om nieuwe collega's binnen te kunnen halen.

"Voor de aanschaf van bedrijfsmiddelen wordt alle tijd ingeruimd om een goede keuze te maken. Werving en selectie wordt daarentegen vaak gezien als een kostenpost waarop zoveel mogelijk op moet worden bezuinigd en waaraan vooral niet te veel tijd moet worden besteed." Van Zoelen vindt dat een slechte zaak. "Zonder mensen begin je niets. Veel bedrijven streven groei na, daarvoor zijn meer mensen nodig. In de huidige arbeidsmarkt zijn die lastig te vinden; de concurrentie is groot. Bedrijven moeten daarom zorgen dat ze goed zichtbaar zijn."

Merkbeleving
Sollicitanten zien een werving- en selectieproces vaak niet als een proces, maar als een ‘ervaring', stelt Van Zoelen. "Een bedrijf moet je evenals een product vermarkten. Want als een bedrijf niet bekend is, komen er ook weinig sollicitanten op af. P&O doet er daarom goed aan om meer te praten met marketing. Die afdeling heeft vaak creatieve ideeën waar P&O wat mee kan. Merkmarketing is een lang proces, dat doe je niet in een maand, maar je moet ergens beginnen." En als u het goed doet, heeft u er lange tijd profijt van.

Procedure
Een ander punt om makkelijker nieuwe medewerkers te werven is de huidige procedure onder de loep te nemen. "Vaak gaat het nu nog erg omslachtig met veel formulieren. In het voortraject kan veel geautomatiseerd worden, maar de menselijke factor mag je nooit automatiseren." Van Zoelen vindt het belangrijk dat degene die de sollicitatiegesprekken voeren op de hoogte zijn van de taken die de vacante vacature behelzen. "P&O'ers zijn nu vaak onvoldoende geïnformeerd over de inhoud van een vacature, waardoor ze eigenlijk niet weten waarvoor ze werven."

Vasthouden
Vergeet niet om mensen vervolgens ook vast te houden. "Daar wordt nog minder aandacht aan besteed en dan is het dweilen met de kraan open. Je moet luisteren naar wat je werknemers willen. Het kan niet zo zijn dat je belooft dat werknemers een opleiding mogen volgen en als ze er dan daadwerkelijk om vragen er geen geld voor is. Managers moeten meer de vinger aan de pols houden om te weten wat er in hun werknemers omgaat. Nu voer je 2 gesprekken per jaar, waarvan één een functioneringsgesprek is. Spreek meer met je mensen, weet wat ze willen."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Concreet gaan doen
Speel ook in op de verwachte ontwikkelingen binnen het bedrijf. "Maak aan het begin van het jaar een planning. Hoeveel mensen hebben we op dit moment op iedere afdeling,? Is dat voldoende of gaan we dit jaar uitbreiden? En wat is de verwachting van het aantal mensen dat weggaat? Vervolgens kun je een werving- en selectieplan voor het hele jaar opzetten. Waarmee P&O ook precies weet wat ze kan verwachten."

hrm