Hearthunting: Op zoek naar een hart
Authenticiteit in deze tijd, het lijkt een contradictie in terminus. Uiteindelijk is de dimensie van het werkelijk achterhalen wat een persoon beweegt, waar zijn/haar werkelijke passie ligt te achterhalen, de voornaamste missie van headhunters. Eigenlijk hearthunters dus.
Competenties zoeken in een hooiberg van mensen in een steeds meer onpersoonlijker wordende wereld. Capabilities vergelijken, dat is te doen, het werkelijke onderscheid ligt in het kunnen inschatten (terecht of niet, hearthunters worden wel eens uitgemaakt voor amateur psychologen) van de cultuur van een onderneming/bedrijf/organisatie, de peers daarbinnen en vooral de direct leidinggevende.
Specialisme loont
Om werkelijk door te dringen tot het hart van kandidaten kan specialisme per industrie een
belangrijk voordeel worden voor Consultants, zeker als ze daar zelf ook nog eens in werkzaam zijn geweest. Dat is een voordeel waardoor meer kan worden ingegaan op de mogelijke beweegredenen van een kandidaat om te vertrekken en deel te willen nemen in de selectie van enkele uiteindelijk te presenteren finale kanshebbers op een volgende stap.
Internationalisering
Internationalisering ja. Globalisering klinkt wat zwaar en komt pas op de langere termijn op ons af, voorlopig hebben we in Europa echter nog onze handen vol aan:
- de Grote 3 (Engeland, Frankrijk en Duitsland) die langzamerhand de verkopen niet meer zien als omzet in eigen land, de rest van europa en de rest van de wereld;
- het willen samenwerken door de Zuid-Europese landen, waarbij men gaat inzien dat het gaat om de beste mensen, het open leren communiceren in plaats van rangen en standen en dat trots niet altijd de enige leidraad hoeft te zijn;
- de rest van Europa die ook nog divers is en dat nog steeds vasthoud (voor hoe lang nog?)
En binnen dat complexe speelveld mogen wij dan op zoek naar authenticiteit, voorwaar geen sinecure. Maar wel verschrikkelijk uitdagend en -vooral ook leuk- om daar dag in dag uit mee bezig te mogen zijn. En altijd weer spannend wie je nu weer tegen gaat komen en op wie de klant uiteindelijk verliefd wordt. De internationale component neemt steeds meer toe en dat
maakt elke zoektocht naar talent nog boeiender.
After care
Liefde behoeft onderhoud. Vandaar dat contact na plaatsing met klant en kandidaat relevant is voor alle betrokkenen. Goed te weten of kandidaat en klant blij met elkaar zijn, het is uiteraard fantastisch te horen als de inschatting juist is geweest, de beslissing van de klant goed en een vervolgstap het resultaat is. En het onderhouden van de relatie met de geplaatste kandidaat en klant luidt vaak een volgende fase van verdieping op met respect en openheid
van 3 kanten.
Peter de Jong
Board Member Stanton Chase Executive Search
Over Peter de Jong
Peter Chr. de Jong (1960) studeerde Bedrijfseconomie aan de Erasmus universiteit te Rotterdam, gevolgd door Bedrijfskunde aan de Rotterdam School of Management. Na een loopbaan in FMCG en Retail bij Nestlé, Unilever en Makro in binnen- en buitenland is hij sinds 2000 actief als Hearthunter. Na diverse leidinggevende functies bij Stanton Chase Executive Search is hij inmiddels als Board Member verantwoordelijk voor 21 kantoren in 20 landen binnen EMEA. Hij is gehuwd met Annette, heeft 3 kinderen (Matthijs, Claire en Nivine), doet aan fitness, golf en wijnproeven en heeft recentelijk een nieuwe hobby gevonden in zijn Harley Davidson. Motto 1: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Motto 2: Volg je hart.