Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Personeelsadvertenties staan vol loze termen

'Gezocht: proactieve, flexibele en resultaatgerichte people manager.' Vacatures staan vol met weinig zeggende clichés. Dat kan anders, dat moet anders!

 

U vindt beleidsteksten vaag en onleesbaar? Blader dan eens door de Volkskrant Banen van afgelopen zaterdag. In de gemiddelde personeelsadvertentie van vandaag de dag krioelt het van de termen als hands-on, resultaatgericht, snel kunnen schakelen en dynamisch. Maar wat daar nu precies mee wordt bedoeld? Arjen Ligtvoet is als tekstadviseur en schrijfcoach verbonden aan Tekstridder. Zijn weblog Vaagtaal.nl deed al eens onderzoek naar standaard uitdrukkingen en weinig zeggende clichéwoorden in personeelsadvertenties. Met stip op één: actief!

Open deuren

“In bijna de helft van alle personeelsadvertenties wordt gevraagd om een actieve medewerker. Een behoorlijke open deur, want wat zegt zo’n term nou eigenlijk? Resultaatgericht staat op de tweede plaats. In een kwart van de advertenties komt deze term voor. Daarna scoort flexibel het hoogst, zonder duidelijk te zijn wat hier nu eigenlijk mee wordt bedoeld.” Bedrijven zijn volgens Ligtvoet veel te algemeen in hun personeelsadvertenties. Marktconforme arbeidsvoorwaarden klinkt als een aantrekkelijk lokkertje, maar scheppen weinig duidelijkheid. Vertel liever wat die voorwaarden inhouden.

“Als ik heel specifiek word in mijn advertentie, dan zal misschien niet iedereen gaan solliciteren. Dat is de angst die bij veel bedrijven leeft”, aldus Ligtvoet. “Maar dat wil je toch ook niet, roep ik dan? Je wilt de juiste mensen, niet de meeste mensen. Algemene advertenties leveren soms tegen de tweehonderd reacties op. Het is vaak ondoenlijk om uit die stapel de juiste personen te filteren. Wanneer je heel specifiek aangeeft wie je zoekt, dan reageren er misschien maar tien of twintig mensen. Toch is de kans veel groter dat je uit deze groep het juiste poppetje pikt.”

Hands-on approach

U kunt met andere woorden dus niet duidelijk en concreet genoeg zijn. Zeg niet hands-on approach, maar leg uit wat u bedoelt. Betekent het bijvoorbeeld dat uw toekomstige collega langs de deuren moet om stofzuigers te verkopen? Dan is dat de tekst die u gebruiken moet. Nog een voorbeeld: ‘wij bieden u marktconforme arbeidsomstandigheden’. Zeg daarentegen liever dat u mensen een auto van de zaak en twee uur sporten in de baas zijn tijd kunt bieden. En zoekt u een controller die het grootboek gaat controleren? Schrijf dan in de advertentie dat u op zoek bent naar een controller die het grootboek gaat controleren.

Pleeg overleg

Ligtvoet adviseert om voor het opstellen van een personeelsadvertentie even met een chef of afdelingshoofd om tafel te gaan zitten. “In de praktijk worden deze teksten vaak geschreven door een secretaresse of assistent. Meestal vluchtig, zonder dat er vooraf duidelijk overleg is geweest. Dat is zonde. Overleg eerst met de betrokkenen. Wat voor type persoon moet het worden, wie zoeken we eigenlijk? Schrijf al die zaken zo duidelijk mogelijk op.” Voor wat betreft een salarisindicatie heeft u volgens Ligtvoet de keuze uit twee uitersten: of zo gericht mogelijk of helemaal niets. Vermijd ook hier dus weer de term marktconform. Humor in de advertentie is toegestaan, mits het niet geforceerd overkomt. Echt grappig zijn is alleen voor de beste tekstschrijvers weggelegd.

Niet gebruiken

Termen die weinig zeggen en toch in bijna elke personeelsadvertentie terugkomen. Vaagtaal.nl heeft het voor u in kaart gebracht:

Actief, resultaatgericht, flexibel, innovatief, dynamisch, complex, proactief, gedreven, klantgericht, competentie, faciliteren, implementeren, out of the box, stakeholder, uitrollen, zelfstarter, targets, concrete oplossingen bieden, omzet genereren, integrale verantwoordelijkheid, leercurve, helikopterview, track record, toekomstgericht, verbindende bruggenbouwer, snel kunnen schakelen en sparringpartner.

Wilt u er zeker van zijn dat uw advertentie niet volstaat met deze loze termen en standaard uitdrukkingen? Controleer uw tekst dan eens op www.vacaturekraker.nl.

TIPS

Lees ook het boek: de wereld achter de arbeidsmarkt campagne

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 


 

hrm