Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Eerst Unilever, nu AkzoNobel: zijn Nederlandse multinationals een gemakkelijke prooi?

De Nederlandse verfgigant AkzoNobel sloeg een overnamebod af van de Amerikaanse branchegenoot PPG. Kort daarvoor weigerde Unilever een bod van het Amerikaanse Kraft Heinz. Zijn Europese bedrijven een makkelijke prooi voor Amerikaanse concurrenten?

Foto: Getty Images

Het overnamebod van PPG zou de waarde van AkzoNobel niet goed inschatten, daarom werd het bod door de Nederlanders resoluut van de hand gewezen. Dat hoeft echter niet te betekenen dat een overname van AkzoNobel is uitgesloten, zo is de stemming onder analisten die MT sprak.

Bedrijven reageren vaker niet direct enthousiast op een overnamebod, omdat het vaak voorkomt dat het oude management team eruit vliegt en het bedrijf zijn onafhankelijkheid verliest.

Aast Amerika op Nederlandse bedrijven?

Nu de Amerikaanse beurs het goed doet, neemt de waarde van bedrijven uit het land toe. Het maakt het relatief makkelijk voor bedrijven om geld te lenen. Tel daarbij de lage rente op, en de Amerikanen hebben ineens de middelen om bedrijven uit Europa over te nemen. Want de koersen zijn Europa vele minder hard gestegen. Europese bedrijven zijn ‘een koopje’. Zo kan het dat bedrijven die in omzet een stuk kleiner zijn de grotere concurrent denken te kunnen overnemen.

Toch is het volgens analisten te vroeg om verband te spreken van een echte trend. De motieven van de Kraft Heinz en PPG verschillen. Zo ging het bij Kraft Heinz om meer aandeelhouderswaarde creëren en zou het bij de overname van Akzo Nobel vooral gaan om schaalvergroting.

Overheid ligt dwars

Waar de overheid in Frankrijk en Engeland zich al langere tijd bemoeit met overnames in het bedrijfsleven, laat nu ook de Nederlandse overheid steeds vaker van zich horen. Na de overnamepoging van het Amerikaanse Kraft Heinz op Unilever pleitte Jeroen Dijsselbloem van Financiën in het Radio 1 programma Kamerbreed voor een beschermconstructie om ‘aasgieren en hyena’s die klaarstaan je bedrijf kapot te maken’ af te schudden.

Een dergelijke constructie kan Unilever negatief beïnvloeden, maar volgens Dijsselbloem (PvdA) zou het bedrijf ‘het lef moeten tonen om zich met een administratiekantoor te beschermen tegen vijandige overnames.’

Wetgeving

Ook andere Kamerleden maken zich zorgen. PvdA-Kamerlid Henk Nijboer uitte zijn zorgen in de Telegraaf over Nederlandse bedrijven die ‘in de uitverkoop lijken te staan’. Pieter Omzigt (CDA) zei het belangrijk te vinden dat er snel wetgeving komt om ‘vitale Nederlandse bedrijven’ beter te beschermen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Op de valreep van zijn regeringstermijn gaf Henk Kamp (Economische Zaken, VVD) het startsein voor een soortgelijke wet. Kamp noemt de overnamepoging op Akzo Nobel ‘niet in het belang van Nederland’. Afgelopen februari diende Kamp een wetsvoorstel in die Nederlandse bedrijven in de telecomsector beschermd tegen ongewenste overnames. In Europa mogen overheden alleen ingrijpen bij overnames als er redenen zijn van dwingend algemeen belang. PvdA’er Dijsselbloem pleit ervoor om deze wet breder toepasbaar te maken. Nu moet Nederland het volgens de minister van Financiën het hebben van ‘lomp duw- en trekwerk’ om buitenlandse belagers te weren.

Het wetsvoorstel ontstond drie jaar geleden, nadat KPN bijna was opgekocht door de Mexicaanse multimiljardair Carlos Slim. Recentelijk kwam het voorstel in een stroomversnelling, nadat het Belgische BPost zijn zinnen had gezet op PostNL.