Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Overleef als manager in Amerika

Het Empire State Building kleurde oranje ter ere van 400 jaar vriendschap tussen Nederland en de Verenigde Staten. Hoe 'maak' je het als Nederlandse manager in de VS?

1 Hou je mond
Nederlanders onderschatten de verschillen tussen Nederland en Amerika, denkt voormalig NOS-correspondent Charles Groenhuijsen. "Amerikanen leven om te werken, Europeanen werken om te leven. Een cliché, maar daarom niet minder waar. Er wordt hier krankzinnig hard gewerkt, onder hoge druk. Wie zijn targets niet haalt, verliest zijn baan. In Nederland zijn wij meer van lang leve de lol. Als je in juli iemand belt, krijg je een antwoordapparaat met de boodschap: ik ben er in augustus weer. Dat is in de VS ondenkbaar."

Autoritair
Land of the free, zingen de Amerikanen in hun volkslied, maar die vrijheid moet je niet al te letterlijk nemen. Amerika is zeer autoritair, stelt Groenhuijsen. Dat komt zelfs tot uiting in de kantoorinrichting, met cubicles voor het werkvolk en een corner office voor de iets succesvollere manager. Wie in zo'n bedrijf hogerop wil komen, moet vooral leren zijn mond te houden. Groenhuijsen: "Wees liever overdreven beleefd. Is het niet je baas die zich ergert aan je kritiek, dan zijn het wel de mensen in de cubicle links en rechts van je. Amerikanen vinden Nederlanders erg in your face, omdat we overal een mening over hebben." Groenhuijsen illustreert de volgzame Amerikaan-se bedrijfscultuur met een anekdote over IBM: "Toen een nieuwe ceo daar voor het eerst de topmanagers toesprak, deed hij dat in een blauw overhemd. Bij de volgende bijeenkomst droeg de hele zaal een blauw hemd."

2 Geen kritiek
Bert de Jonge werkte 20 jaar als topmanager voor beursgenoteerde Amerikaanse bedrijven, totdat hij afgelopen zomer directeur werd van het Nederlandse scheeps- en interieurbouwbedrijf Drumarkon. "Amerikanen communiceren anders dan Nederlanders", constateert De Jonge. "Ze zeggen niet expliciet wat ze willen en zijn ongeduldiger. Er is geen ruimte voor tegenspraak. Als de baas iets meedeelt, ga je daar niet tegenin, en als die baas toch om je mening vraagt, is dat vooral voor de vorm. Men wil vazallen die het beleid zonder tegensputteren uitvoeren. De besluitvorming gaat daardoor sneller, maar er worden minder  geïnformeerde beslissingen genomen." Voor Nederlanders is dat soms slikken, zegt De Jonge. "De Amerikaanse manier van werken staat haaks op de Nederlandse overlegcultuur. Daar moet je tegen kunnen.

Sceptisch
Nederlanders en Scandinaviërs hebben bij Amerikaanse bedrijven een negatief trackrecord omdat ze te mondig zijn." Waarom zou je dan toch voor een Amerikaans bedrijf willen werken? Volgens De Jonge zijn er ook voordelen: "Goede resultaten worden flink gehonoreerd. Niet alleen in materiële zin. Wie resultaten haalt, krijgt ook veel vrijheid." De Jonge roemt ook het optimisme van de yanks: "Amerikanen zijn makkelijk te enthousiasmeren. Er heerst al snel een sfeer alsof alles mogelijk is. Dat werkt aanstekelijk. Het is leuk om daarvan deel uit te maken. Nederlanders stellen zich soms te bescheiden of zelfs sceptisch op."

3 wees niet zo bot
"Als je eenmaal gewend bent aan de Nederlandse verslaving aan verjaardagsfeestjes en het Sinterklaasgebeuren, kun je als Amerikaan prima werken in Nederland", zegt Christopher Carroll, Global Media & Communication Manager bij Heineken International. "Amerikanen en Nederlanders streven hetzelfde doel na. We zijn allebei sterk resultaatgericht. Alleen de weg daarnaartoe verschilt. De Amerikaanse bedrijfscultuur is gebaseerd op individuele prestaties; in Nederland draait het om het collectief. In Amerika worden succesvolle ceo's geeerd als helden. In Nederland wordt nauwelijks naar deze mensen opgekeken."

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Frustrerend
Carroll, die nu 4 jaar in Nederland werkt, heeft soms moeite met onze overlegcultuur. "Bij het nemen van beslissingen moet ieders stem gehoord worden. Amerikanen willen actie, geen eindeloos overleg." Ook de Nederlandse directheid blijft Carroll verbazen: "Nog voordat de koffie is ingeschonken ligt het onderwerp al op tafel." Omgekeerd merkt hij dat Nederlanders weinig begrip hebben voor de Amerikaanse presentatiestijl: "Als Amerikanen een plan presenteren doen ze dat met een verhaal, met emotie. Nederlanders vinden dat een show. Die horen liever kale cijfers." Nederlanders die carrière willen maken bij een  Amerikaans bedrijf, hebben het lastig, denkt Carroll. Zelfs als ze erin slagen hun botheid te temperen, moeten ze leren omgaan met de typisch Amerikaanse mengeling van werk en privé. "Amerikanen praten gewoon graag. Dat kan voor een Nederlander erg frustrerend zijn."