Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Outsourcing naar India heeft langste tijd gehad’

India is uit, Oost-Europa is in. De India-route heeft zijn langste tijd gehad. Nearsourcing, dát wordt de trend.

Dat claimt Daan Rijsenbrij, voorzitter van het Platform Outsourcing Nederland. Op een congres over de toekomst van outsourcing deed Rijsenbrij een voorspelling: de India-route (de afgelopen jaren stond outsourcing bijna gelijk aan India) heeft zijn langste tijd gehad. Nearsourcing, dát wordt de trend: de callcenters en it-afdelingen zullen terecht komen in Polen, Roemenië of zelfs Malta.

Girish Ramchandran, de Europese topman van het Indiase Tata Consultancy Services (TCS) is het daar niet mee eens. TCS, een van de grootste outsourcingbedrijven van de wereld, heeft zeventigduizend mensen in dienst. Daaronder vele jonge, ambitieuze Indiërs, mensen die software ontwikkelen voor ABN Amro of telefoontjes beantwoorden voor Amerikaanse creditcard bedrijven. De topman gelooft er niets van dat India zijn aantrekkingskracht verliest. “Je hoort wel zeggen dat India geen talent meer heeft, maar jaarlijks studeren er tweehonderdduizend ingenieurs af. Alleen China kan daaraan tippen. En de lonen gaan bij ons wel omhoog, maar het duurt nog minstens tien jaar voor ze ook maar in de buurt van de lonen in het Westen komen.”

Rijsenbrij verwacht dat vooral Oost-Europa hoge ogen zal gooien. “Natuurlijk is een land als Roemenië nog wat te corrupt. Maar China en India zijn dat ook. Het punt is dat Europa in de nabije toekomst niet alleen zijn energievoorziening zal willen veiligstellen, maar ook zijn it. Dan is Oost-Europa een betrouwbaarder partner. Want als bij een Nederlandse bank de it-afdeling uitvalt, zijn de gevolgen niet te overzien.”
(Meer bij De Volkskrant)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.