Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Outsider Olga Heijns

Olga Heijns is artiestenmanager van een aantal internationale dance-dj’s waaronder Roger Sanchez. “Succes forceer ik meer met kennis van zaken en goed onderhandelen dan met mijn social skills.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ik bemoei me met ieder detail. Ik geloof namelijk dat elk aspect invloed heeft op het uiteindelijke doel: het vooruitbrengen van iemand in zijn carrière. Daar ga ik heel ver in. Bij sommige jongens doe ik bijvoorbeeld ook de persoonlijke financiën. En soms help ik bij het zoeken van een huis, en het verzorgen van kleding en fotografie. Het enige waar ik me niet zo mee bemoei, is hun muziek. Ik doe soms wel een suggestie en ik heb wel een oordeel of iets commercieel interessant is, maar uiteindelijk moeten de jongens met hun eigen ding komen. Daarmee onderscheiden ze zich. “Hoe ik met ze omga, verschilt per dj. Een van de jongens met wie ik werk, heeft bijvoorbeeld twee kinderen en is al bijna tien jaar getrouwd. Als ik met hem een goed gesprek wil hebben, doe ik dat bij hem thuis met zijn vrouw erbij. Heel anders dan met een van mijn andere artiesten, die altijd on the road is. Die ontmoet ik soms in Australië en dan weer in LA. “Als een artiest me vraagt om zijn belangen te behartigen, dan stel ik eisen. Ik voer veel gesprekken over mijn werkwijze om goed in te kunnen schatten of we dezelfde verwachtingen hebben. Als ik van iemand denk dat er nog veel werk aan moet gebeuren maar die persoon zelf denkt dat hij er al bijna is, dan begin ik er niet aan. Dan weet ik van tevoren dat het problemen gaat opleveren. Ik moet wel het gevoel hebben dat iemand groot kan worden. “Ik zie mezelf als carrièrecoach. De carrière van een artiest is een piramide. Hij staat aan de top, daaronder hangt alles waar hij zich mee bezighoudt: optredens, schrijven, muziek maken, sponsoring enzovoort. Ik sta naast die artiest en coördineer al die aspecten. Ik ben de spin in het web. “Ik heb eens gewerkt met een artiest die zichzelf belangrijker vond dan de mensen waar hij afspraken mee maakte. Afspraken kom je na, ook als ze niet op papier staan. Dat is de manier waarop ik zakendoe. Deze hele business hangt aan elkaar van relaties en van elkaar nodig hebben. In de dance-industrie moet je nooit schepen achter je verbranden. Hij zag dat anders. Dat schaadde uiteindelijk ook mijn relaties met andere mensen die ik vertegenwoordig, dus ik moest daar afstand van nemen.
“Als ik mijn grootste kwaliteit zou moeten noemen, ligt het voor de hand om te zeggen dat ik goed met mensen om kan gaan. Maar de realiteit is anders. Ik word afgerekend op het harde succes dat ik voor mijn artiesten creëer en dat succes forceer ik meer met kennis van zaken en goed onderhandelen dan met mijn social skills. En die instelling heeft tot gevolg dat ik wel eens hele harde botsingen kan hebben met mensen. Zeker naarmate een artiest succesvoller wordt, gaan er meer mensen omheen hangen die zich voordoen als vrienden en dan even die ‘vriendendienstafspraak’ willen maken. Ik ben degene die daar een stokje voor steekt. Ik kan er wel veel tijd in steken om dat heel vriendelijk en aardig te doen, maar dat vind ik verspilling van mijn tijd. “Ik spreek alle artiesten vrijwel iedere dag en ik zie ze regelmatig. Over de telefoon kun je veel bespreken maar af en toe wil ik mensen ook even aan kunnen kijken. Als ik iemand lang niet gezien heb, vlieg ik naar hem toe. Ik heb maar één artiest die in Nederland woont, verder zitten ze in België, Engeland, Spanje en Amerika. “Dance heeft zijn grootste successen altijd in Europa gekend, pas de laatste tijd begint zich het ook een beetje in Amerika en Azië af te spelen. Voor artiesten ligt het dus voor de hand om een Europese manager te kiezen. Maar waarom een Nederlandse manager, tja dat wordt me wel vaker gevraagd, met name door Engelse managers. I guess I am that good.”

CV Olga Heijns

 

1972
geboren in Wormerveer
1980
naar Suriname
1984
Lyceum in Paramaribo
1991

studie Bedrijfseconomie in Amsterdam
1996
marketingassistent bij platenmaatschappij Zomba
1997
labelassistent Mushroom Records in Australië
1998
medewerker publishingmaatschappij 2P’sW
1999
marketing bij Sony Music Nederland
2001
eigen bedrijf Unmanageable Artists