Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Originaliteit leidt tot faillissement

Hoe meer u kopieert, hoe creatiever het eindproduct. Dat schrijft Laurens Rook in zijn proefschrift 'Imitation in Creative Task Performance'.

Rook deed een proef waarbij studenten van de Erasmus Universiteit in Rotterdam de opdracht kregen zo veel mogelijk creatieve ideeën te spuien. Hierbij hadden zij een voorbeeld voor hun neus staan. Het bleek dat de voorbeelden leidden tot veel meer creatieve ideeën.

 

Ook gaf Rook de studenten de opdracht een kunstwerk van Legosteentjes te maken. Ook hierbij kregen ze een voorbeeld. In dit geval was het voorbeeld schadelijk voor de creativiteit van de proefpersonen.

 

Mislukking

Opmerkelijk was dat mensen die een negatieve motivatie – mislukking voorkomen – hadden, zowel goede als slechte voorbeelden kopieerden. Diegenen die op succes uit waren, namen alleen goede voorbeelden over. Met dus veel betere eindresultaten.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het experiment van Rook is gebaseerd op de werkwijze van een bedrijf als IDEO, dat onder andere de Apple-ontwerpen maakte.

We stelden het al eerder: imiteren loont, originaliteit nauwelijks. Enkele voorbeelden uit de praktijk:

  • Vriendennetwerk Friendster was het eerste social network ter wereld. Na een vliegende start werd het Amerikaanse bedrijf op de knieën gedwongen door copycats Myspace en Facebook.
  • De economische groei in China is grotendeels gebaseerd op het kopiëren van westerse uitvindingen. Maar dan goedkoper geproduceerd natuurlijk.
  • Hoewel Zoekallehuizen.nl er als eerste bij was om huizensite Funda aan te vallen, ging Jaap.nl er later met alle persaandacht vandoor.
  • Vele internet start-ups, zoals bijvoorbeeld Fleck, leunen op technologie die ontwikkeld is tijdens de internet-bubble.