Om organisatieontwikkeling in goede banen te leiden, hebben we een aantal tips en een voorbeeldcase uitgelicht voor nieuwe leiders. Nieuwe leiders zijn leidinggevenden die inzien dat de oude – hiërarchische – manier van leidinggeven niet meer werkt en dat ze samen met hun team een veranderproces door moeten maken. Maar waar begin je?
Tip #1 Doe aan co-creatie
Veranderingen stuiten altijd op weerstand. Als leidinggevende kun je soms met je handen in het haar zitten van al dat gezucht en gesteun in het team. Hoe kun je jouw team meekrijgen? Als nieuwe leider moet je de omstandigheden creëren waardoor andere mensen in de organisatie met de huidige snelle veranderingen kunnen omgaan en succesvol kunnen zijn. Je moet streven naar een situatie van co-creatie, dat betekent dat je niet zelf in oplossingen moet schieten en directief moet zijn, maar je geduld bewaren en het hele team betrekken in het zoeken naar de juiste oplossingen. Hiermee breek je weerstanden tegen verandering af in plaats van ze door opgelegde regels juist aan te wakkeren.
Tip #2 Vervang controle door support
Controleren doe je alleen als je de ander niet vertrouwt. Je kunt controlesystemen ook vervangen door eigentijdse supportsystemen, die werken op basis van vertrouwen in plaats van wantrouwen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan apps om declaraties eenvoudiger te kunnen indienen of aan een app die inzicht geeft in en uitleg over het bedrijfspensioenplan. Dat scheelt de HR-afdeling ook meteen veel werk. En kijk daarnaast eens kritisch naar de Key Performance Indicators (KPI’s); door de jaren heen is hierin vaak een wildgroei ontstaan. Schaf zoveel mogelijk KPI’s af, zodat je een duidelijke focus houdt.
Tip #3 Creëer korte feedbackloops
Zorg voor zo kort mogelijke feedbackloops. Mensen willen graag op heel korte termijn het resultaat van hun inspanningen zien. Concrete informatie werkt stimulerend en motiverend. Geef medewerkers bijvoorbeeld elke twee weken flash reports waarop in een half A4’tje in begrijpelijke taal de belangrijkste items over de ondernemingsprocessen staan. Hang in een fabriek schermen op met realtime informatie over de essentiële statistieken. Daarmee zien werknemers ook zelf of het werktempo goed is en welk effect hun bijdrage heeft.
Tip #4 Stel minder regels op, doe meer vanuit vertrouwen
Verspreid als leidinggevende zoveel mogelijk informatie in de organisatie. Je moet naar de medewerkers heel duidelijk zijn hoe de vork in de steel zit. Kennis is macht en die moet je niet onder de pet houden, maar met de medewerkers delen. Snoei daarnaast ook in de algemeen geldende regelgeving, want die leiden vaak tot onnodige bureaucratie. Vervang dit complex regelsysteem door een systeem waarin mensen door adequate informatie in een communicatieve sfeer concrete afspraken kunnen maken. Combineer dus vertrouwen met zelfsturing.
Inspirerende case: De ‘engagement driehoek’ van SCA Gennep
Vier jaar geleden dreigde voor SCA Gennep – een fabriek voor hygiëne- en incontinentieproducten – sluiting. Het roer werd radicaal omgegooid, onder meer door de organisatie veel platter te maken. En met succes. Plantmanager Marcel van den Hurk: ‘We hebben van deze site een onzinkbaar schip gemaakt. Zelfs als het omslaat, richt het zich weer op.
Het verandermanagement van SCA Gennep is gebaseerd op de zogenoemde ‘Engagement driehoek’. Werkplezier en resultaten (het centrum van de driehoek) zijn daarin afhankelijk van de competentie, onderlinge verbondenheid en autonomie van het personeel. In de whitepaper ‘Nieuw tijden, nieuwe leiders’ wordt het voorbeeld van SCA Gennep uitgebreid toegelicht, hier hebben we de pijlers uit de ‘Engagement driehoek’ alvast voor je op een rijtje gezet.
1. Competentie:
- Mensen moeten de juiste vaardigheden hebben;
- Ze moeten alle mogelijkheden krijgen om deze vaardigheden te ontwikkelen;
- Ze moeten worden aangemoedigd om hun vaardigheden te gebruiken en daarvoor worden beloond.
2. Onderlinge verbondenheid:
- Er moeten heldere, gemeenschappelijke doelen zijn;
- Met de mogelijkheid voor medewerkers om zich voor volle 100% te geven aan gemeenschappelijke zaak;
- De nadruk ligt op samenwerking, vertrouwen en aandacht voor collega’s;
- De leider heeft een verbindende functie;
- Medewerkers moeten worden betrokken bij en geïnformeerd over alle zaken die invloed hebben op het individu en het team.
3. Autonomie:
- Mensen krijgen de verantwoordelijkheid die bij de functie past;
- Verantwoordelijkheden in overeenstemming met eigen competentie en die van het team;
- Ze hebben de bevoegdheid om processen en activiteiten te sturen binnen vastgestelde frameworks.
Wil je meer kennis en ervaring opdoen op het gebied van verandermanagement? Dan hebben we de beste trainingen op dit gebied voor je op een rijtje gezet. Succes met kiezen!
De beste verandermanagement trainingen