Haperen de zaken? Dan verdwijnen de gratis koffie en de kerstcadeaus. Aan de andere kant van de oceaan legt Apple de laatste hand aan een hypermoderne campus voor zijn werknemers. Toeval? Nee. Wie beter wil doen dan de concurrentie, heeft ook beter personeel nodig.
Inkrimpen vs investeren
Bijltjesdag, collectief ontslag, besparingsronde. Het regende de afgelopen maanden nieuwsberichten van bezuinigingen. Ondernemingen uit alle sectoren snoeien in hun kosten om het hoofd boven water te houden. Personeel is een populair slachtoffer. Voor veel bedrijven zijn de loonkosten immers verantwoordelijk voor 50 procent (of meer) van de uitgaven. Logisch om daarop te bezuinigen, toch?
In Silicon Valley zien we een totaal ander plaatje. Hoewel bedrijven er evengoed kampen met economische uitdagingen, zien we dat de succesvolle, innovatieve bedrijven juist fors investeren in faciliteiten voor hun personeel. Techreuzen als Apple, Amazon, Facebook en Google wedijveren met moderne en uitgebreide campussen voor hun personeel. Inclusief fitness, kinderopvang, opleidingsfaciliteiten, cafetaria’s met gezond en versbereid eten en ontspanningsruimtes.
Filantropie? Eerder economische noodzaak. ‘Ons personeel is de sleutel tot innovatie, productiviteit en groei’, redeneren deze bedrijven. Logisch om daarin te investeren, toch?
Werkplek als wervingsmiddel
Het geheim achter zakelijk succes is breder dan winst en klanttevredenheid. Veel bedrijven onderschatten het belang van gelukkige werknemers. Ondernemingen waar mensen met plezier komen werken, kampen minder met ziektedagen en personeelsverloop. Creativiteit en innovatie floreren er en werknemers zijn productiever.
Hoe maak je werk van gelukkige werknemers? Naast het belang van een coachende managerrol , een teamcultuur van psychological safety en de praktische invulling ervan, is er nog een derde aspect: de werkomgeving.
De nieuwe generatie werknemers wil meer dan enkel een goed salaris.
Een fijne werkplek zorgt niet alleen voor gelukkige –en dus meer productieve en creatieve- werknemers, het is ook een belangrijk wervingsmiddel. De nieuwe generatie werknemers verlangt meer dan enkel een goed salaris. Ze hecht steeds meer belang aan een kwalitatieve en inspirerende werkomgeving.
Bedrijven met aangename kantoren, kinderopvang en interessante opleidingen liggen goed in de markt. Werknemers staan in de rij voor een plek op de campus van pakweg Apple of Google. Wanneer deze bedrijven vacatures uitschrijven, volgen vaak honderden sollicitaties van hooggekwalificeerde kandidaten. Deze bedrijven winnen de strijd om talent en bijgevolg ook innovatie. Of dacht u dat de meest succesvolle bedrijven ook toevallig verkozen worden tot beste werkgevers?
Een gameroom? Niet per se nodig
Je hebt geen budget voor een coole campus met een gameroom en olympisch zwembad, maar je wilt wel getalenteerde millennials aantrekken? Een stimulerende en aantrekkelijke werkplek hoeft niet onbetaalbaar te zijn. Drie tips:
Maak werk van een ‘creatieve ruimte’: een plek waar werknemers kunnen ontspannen, spelen en praten. Denk bijvoorbeeld aan zitzakken, een tafeltennis en goede koffie. Investeer in een mooie cafetaria of eetruimte, waar werknemers toegang hebben tot vers en lekker eten en waar ze terecht kunnen voor zowel ontbijt, lunch als een avondsnack. Mensen die regelmatig ontspannen op de werkvloer, leveren beter werk.
Lange lunches zijn productief
Uitgesponnen lunches en ontspanning mogen dan improductief lijken, het tegendeel is waar. Werknemers praten 90 procent van de tijd over het werk, ook wanneer ze eten of pauze nemen. Iemand die blijft hangen op het werk, al is het voor een partijtje tafeltennis of een extra koffie, is productiever dan iemand die snel naar huis gaat.
‘If you think education is expensive, try ignorance’. Het is een bekende quote, maar toch betalen veel bedrijven sneller een consultancybureau dan een opleiding voor eigen personeel. De wereld verandert razendsnel. Je hebt veranderingsgezinde mensen, kennis en vaardigheden nodig om concurrentieel te blijven. Daarom is permanente vorming belangrijker dan ooit. Beroep doen op externe firma’s lijkt goedkoper, maar zo hou je de expertise buiten jouw bedrijf en blijf je afhankelijk.
Innovatieve bedrijven zijn niet voor niets de beste werkgevers
Health is key. Werkgevers hebben baat bij mentaal en fysiek gezonde werknemers. Ziektedagen zijn duur en creativiteit gaat hand in hand met werkplezier. Neem een fitnesstrainer in dienst of organiseer een wekelijkse yogaklas. Plan eens een workshop mindfullness, voorzie gratis vers fruit of biedt jouw werknemers een keer per week een gezonde avondmaaltijd aan.
Employer branding
Wil je sneller groeien dan de concurrentie in 2017? Begin dan bij de perceptie van jouw werknemers. Zie ze als een concurrentieel voordeel in de plaats van een zware kostenpost. Maak werk van een aangename, inspirerende werkomgeving en speel deze uit in wervingsprocedures. Inspiratie nodig? Hier en hier vind je bedrijven die bekend staan als goede werkgevers. ‘Employer branding’ is geen extra taakje voor HR, maar een belangrijk agendapunt van het marketingbeleid. Want als je potentiële werknemers niet kan enthousiasmeren om in jouw bedrijf te komen werken, hoe verwacht je dan klanten te overtuigen?
Mark Beekman is Managing Director bij Graydon en staat in de Goudhaantjeslijst 2016 met de meest veelbelovende leiders van Nederland.