Hans Anders, 250 vestigingen, gaat opnieuw in de verkoop. Dat meldt het Financieele Dagblad. Afgelopen maart deden de twee investeerders al een poging, maar toen lukte de verkoop niet vanwege de prijs. Volgens de krant vroegen Alpinvest, een investeringsfonds dat geld belegt voor Nederlandse pensioenfondsen, en Alpha vroegen destijds 300 miljoen euro.
De afgelopen maanden is de balans van het bedrijf opgepoetst om het bedrijf aantrekkelijker te maken. Zo werden leningen omgezet in aandelen waardoor de keten plots zwarte cijfers schrijft.
Omzet ’16: +/- 200 mln euro
Winst ’16: +/ – 33 mln euro
Dat klinkt als een aantrekkelijk bedrijf, maar een nieuwe eigenaar zal fors aan de slag moeten. De brillenbranche leek redelijk immuun voor de concurrentie van webshops. Waar de een na de andere kledingzaak sneuvelde vanwege de competitie van bedrijven als Zalando, leken opticiens daar geen last van te hebben. Een bril, zo was de gedachte, moest je toch aan laten meten. En wie eenmaal zijn ogen had laten opmeten, die kocht dan maar meteen die bril.
Uitdagers op de brillenmarkt
Maar de brillenmarkt krijgt nu toch ook echt te maken met online concurrenten. De Duitse online brillenboer Mister Spex denkt binnen een paar jaar een marktaandeel van 10 procent te kunnen veroveren. Daarnaast zal de keten op moeten boksen tegen de Primarks van de branche, zoals hippe prijsvechters als Ace&Tate.