Bentley heeft een sterk eerste kwartaal achter de rug. Het aantal verkopen steeg ten opzichte van dezelfde periode in 2011 met 46,6 procent tot 1.759 exemplaren. China is nu de grootse afzetmarkt voor Bentley.
Net zoals alle autofabrikanten in het duurdere segment plukt ook Bentley de vruchten van de inkomensgroei in China. Audi, BMW, Volkswagen, JLR (Jaguar Land Rover): ze noteren allemaal imposante groeicijfers. Met dank aan de economische groeicijfers van het land van de rijzende zon, die (in ieder geval een deel van) de bevolking van rijkdom voorzien. En wat is er beter dan die rijkdom te tonen door middel van een omhoog gevallen bolide?
Stijging
Bently, toch niet echt de goedkoopste van de genoemde merken, verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar 578 auto’s, een stijging van maar liefst 84,9 procent. Ook in de Verenigde Staten (tot en met vorig jaar de belangrijkste markt) presteerde Bentley zeer sterk. Er werden 468 auto’s afgeleverd (+35,6 procent). Mede dankzij de komst van de Continental V8-modellen verwacht Bentley dat de VS en China dit jaar gelijk op zullen gaan, als het gaat om het aantal verkopen.
Ook in Europa liet Bentley goede resultaten zien. Het aantal afleveringen steeg met 34,4 procent tot 207 exemplaren. In het Midden-Oosten werden 168 auto’s afgeleverd; een ‘plus’ van maar liefst 82,6 procent. In het Verenigd Koninkrijk was het aantal verkopen stabiel met 233 exemplaren. Bentley verwacht over heel 2012 verdere groei. De komst van de Continental V8-reeks speelt daarbij een belangrijke rol.
SUV
Ook verwacht het veel van de nog te presenteren SUV. Voor Bentley is een derde productlijn zeer aantrekkelijk. De Engelsen hebben nu de Continental en Mulsanne te bieden. De afzet van die modellen zorgt over een lange termijn niet voor een stabiele jaarproductie. Een derde model moet ervoor zorgen dat de productieaantallen geen ups en downs kennen. Enkele jaren geleden verkocht het merk 10.000 stuks. De financiële crisis zorgde ervoor dat de afzet meer dan halveerde. De autobouwer gaat nu weer richting de 7.000 units per jaar.
Van de SUV hoopt de fabrikant jaarlijks 3.500 stuks af te kunnen zetten. Met een prijskaartje van 180.000 euro (excl. belastingen!) wordt het de duurste SUV op de markt. Ten minste, als die komt. Want het management van de Volkswagen Groep, waartoe Bentley behoort, kan nog een dikke streep door het hele project zetten. De business case is nog niet afgerond.