Tegen wil en dank een topnotering op Google. Gaat dat negatieve bericht daar ooit nog weg? Doe de snelcursus ontgoogelen en geef uw digitale reputatie nieuwe glans. Vandaag deel 2: voor als het misgaat.
Voorkomen is beter dan genezen, zo las u gisteren al op deze website. Met een aantal simpele preventieve maatregelen kunt u een hoop gedonder in ieder geval voor zijn. Maar wat nu als het toch misgaat? Een pittige reactie van u op een voetbalforum leidt tot veel discussie en in geen tijd heeft de zoekreus uit San Fransisco het bericht opgepikt. Daar zit u uiteraard niet op te wachten. Lees hieronder wat u kunt doen.
Tip 1 – Contact met de webmaster
In de reusachtige archiefkast die internet heet is altijd wel een lade te vinden met informatie die ons later niet zo goed van pas komt. Hebben de robots van Google die eenmaal opgepikt, dan is het niet zo makkelijk om de inhoud van het laatje leeg te kieperen. De snelste route gaat via de webmaster die het artikel of de foto op zijn website heeft geplaatst. Hij is namelijk de enige die in staat is om deze negatieve inhoud snel van internet te wissen. Zo kan de webmaster de tekst of foto fysiek verwijderen van de site. Een andere optie is de inzet van een technische tool. Die vertelt de Google-robot dat hij de pagina in kwestie uit de index moet halen. Dan rest natuurlijk nog de vraag hoe u de webmaster voor u winnen kunt. Begin met een mail waarin u de situatie uitlegt. Vraag beleefd om actie. Geen antwoord – en die kans is zeer reëel – betekent na een week opnieuw mailen. Net zo lang tot u uiteindelijk wel reactie krijgt. Bellen is hier uiteraard ook een optie. Wanneer de webmaster toezegt de gewraakte tekst of foto te verwijderen, dan duurt het zeker nog een paar weken voordat Google u echt niet meer vinden kan. Met andere woorden: geduld, geduld, geduld.
Tip 2 – Contact met Google
Dat een digitale reputatie met één enkele ontboezeming een heel andere wending kan krijgen, weet Ria Visser als geen ander. De oud-schaatsster en huidig tv-analist biechtte in 2006 aan Paul de Leeuw op dat ze ooit, heel lang geleden, de lakens had gedeeld met Studio Sport-boegbeeld Mart Smeets. Geen nieuwssite die het opmerkelijke bericht niet overnam en in verschillende webforums was het zelfs het gesprek van de dag. Voor Visser bleek er vervolgens geen houden meer aan. Google heeft nadien nauwelijks nog aandacht voor haar schaatsprestaties uit een ver grijs verleden, maar richt zich grotendeels nog op die ene uitspraak. Omdat één enkele webmaster mailen in dit geval weinig oplevert, zou Visser nog bij Google zelf kunnen aankloppen. Kijk eens op www.google.com/webmasters/tools/removals?pli=1.
Wanneer u ooit met deze club te maken krijgt (en wij helpen u hopen van niet), dan raden we aan om vooral met juridische argumenten voor de dag te komen. De Amerikaanse zoekreus raakt niet snel van zijn stuk. Zeker niet voor een eenpitter uit The Netherlands. Pak VWS-artikel 261 er eens bij. Wellicht vindt u hierin een juridische basis voor een succesvolle verwijdering.
Tip 3 – Contact met de provider
Dat het kan helpen om de provider aan te klagen, bewijst de zaak Pesser tegen Lycos. Deze kreeg jaren geleden flink wat aandacht in Nederland. De postzegelverzamelaar Pesser kocht en verkocht al enige tijd bijzondere postzegels via eBay. Tonnen per jaar zette de handelaar daarmee om, totdat vaste klanten hem links doorstuurden van een anonieme website waarop Pesser werd uitgemaakt voor fraudeur en dief. De handelaar liet het er niet bij zitten en verzocht de provider om contactgegevens van de klaagsite vrij te geven. Lycos weigerde, maar werd uiteindelijk door de rechter gedwongen om de gegevens toch bekend te maken. Daarop verdween de klaagsite al snel uit de lucht.
In De Verenigde Staten en Groot-Brittannië zorgen zogeheten gripesites vaak voor ongewenste hitnoteringen op Google. De online podia bieden ontevreden klanten een plek om hun ongezouten kritiek over producten en merken over het internet te spuien. Tot grote ergernis van de fabrikanten. Bekende sites als FuckGeneralMotors.com en FordReallySucks.com. zien we daar dan ook vaak terug in het beklaagdenbankje van de rechtbank. In ons land zijn gripesites veel minder bekend. De wet verbiedt het ze namelijk om de naam van een merk of bedrijf te gebruiken.
Tip 4 – En anders, word sociaal
Niets helpt. De webmaster werkt niet mee, Google laat niets van zich horen en uw provider is al evenmin erg behulpzaam. Dan zit er nog maar één ding op: word sociaal. Werk actief aan uw eigen digitale imago. De aanval is immers altijd de beste verdediging. U was nog niet actief op Twitter en bent evenmin bekend op Facebook en LinkedIn? Regel het snel. Profielenwebsites scoren zoals gezegd erg goed in de Google-ranking en zijn een ideaal platform om uzelf goed in de schijnwerpers te zetten. Laat op verschillende websites een reactie achter onder uw eigen naam en plaats hierbij een linkje naar uw Facebook- of LinkedIn-profiel. Zo’n link ziet Google namelijk als een stem. Hoe meer links naar een site verwijzen, hoe hoger de score op Google. Middels deze strategie worden de negatieve noteringen langzaam maar zeker naar het tweede plan verdrongen.
Lees ook…
- Aan de slag met Google Adwords
- Google Adwords, de volgende stap
- Succesvol online adverteren
- Bouw aan goede content voor de zoekmachine
- Doe dit nooit op een online netwerk
- Tips voor slimmer online netwerken
- Presenteer uzelf als expert
- Verbeter uw reputatie
- Zo krijgt u een perfect imago
Ook interessant; "Wzgd? Wat zou Google doen?"
Volg onze MT-redacteuren ook op Twitter!
- Rob van Leeuwen: http://twitter.com/#!/leeuwenrob
- John van Schagen: http://twitter.com/#!/johnvanschagen