Wat voor mensen heb je nodig om je innovatiekracht te vergroten? Er is natuurlijk een mix van types nodig, maar als je echt vooruit wilt komen kun je sommige mensen missen als kiespijn. Over experimenters, controllers en movers & shakers.
Forbes onderzocht welke types het innovatief karakter van een onderneming een impuls geven en welke juist een sta-in-de-weg zijn. Hiervoor kregen ruim 1200 Europese managers een lijst met meer dan 70 vragen voorgelegd. Op basis van de antwoorden werden ze ingedeeld in een van deze vijf typen:
# Movers & Shakers
Dit type is gericht op actie en heeft sterke leiderschapsvaardigheden. Ze worden vooral gemotiveerd door targets en beloning en zijn op zoek naar invloed over anderen en het opbouwen van iets groots dat ze achter kunnen laten; een legacy. Movers & Shakers neigen naar arrogantie en hebben weinig geduld. 22 procent van de ondervraagde managers was van dit type. Volgens Forbes kunnen innovatieve en snel groeiende bedrijven het best een mover & shaker aan het roer hebben.
# Controllers
Controllers houden, what's in a name, van controle en dus niet van verrassingen en een gebrek aan structuur. Ze proberen credits op te eisen en zichzelf in een gunstig daglicht te plaatsen. Ze willen gezien worden als teamplayers, maar zijn dat in de praktijk niet. Deze niet al te feestelijke groep maakt 15 procent van het totaal uit.
# Star pupils
Zoals de naam al zegt zijn dit de sterren van elke onderneming. Star pupils investeren flink in hun persoonlijke ontwikkeling. Ze zijn leergierig en halen alles uit de expertise van anderen. De ceo is vaak een star pupil. Van de ondervraagde managers hoorde 24 procent tot dit type.
# Experimenters
Kenmerkend voor dit type is vasthoudendheid. Waar een wil is, is een weg, is het motto van experimenters. Ze nemen makkelijk risico's. Niet voor de kick, maar omdat ze ervan overtuigd zijn dat alles mogelijk is. Ze zijn perfectionistisch en werken zich een slag in de rondte en zijn trots op wat ze bereiken. 16 procent van de respondenten valt in deze categorie. Ze zitten vooral bij kleinere en vaak innovatievere bedrijven.
# Hangers-on
Net als de controllers houdt deze groep ook niet van een gebrek aan structuur. Ze realiseren zich dat het nemen van risico nodig is om vooruit te komen, maar ze zouden het liever niet doen. Als gevraagd wordt wat ze ergens van vinden, kiezen ze over het algemeen voor een middenpositie. Hangers-on zijn inflexibel en het interesseert ze niet wat anderen van ze vinden. Ongeveer 23 procent van alle managers is een hanger-on.
Een mix
Forbes constateert dat elk bedrijf natuurlijk een mix van al deze types moet hebben, maar dat experimenters en movers & shakers onontbeerlijk zijn voor innovatie en groei. Hoewel ze een belangrijke functie hebben door onder meer de realiteitszin die ze inbrengen zijn controllers en hangers-on toch vaak vooral een sta-in-de-weg.
Lees ook:
-
Innovatiesucces niet goed gemeten
- Innovatie: 10 do's en dont's
- Innovatie cases
- TomTom: innovatiever na bezuinigingen?
- Eind aan de mythe – Meer r&d, meer innovatie?