Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Oneerlijk verhaal over Alfa 159

Journalisten horen onafhankelijk te zijn. Maar wat doe je als je een Alfa 159 moet testen, terwijl je zelf zo’n auto voor de deur hebt staan? Een duivels dilemma…

Dan láát je het toch? Kijk, dat is dus een probleem. Want de Alfa 159 is niet voor niets de Lease Car of the Year geworden bij ING. En zo’n wagen mag je de lezers niet onthouden.

Begin maar met een kritische noot. Makkelijk zat. Het instapmodel van de 159 is maar liefst 7000 euro duurder dan de goedkoopste uitvoering van de voorganger, de 156. En da’s een hoop geld. Voor wie zelf schoonmaakt: dat het glas voor de lampenrij voor ontbreekt is práchtig, maar voor cleaningwerkzaamheden heb je een tandenborstel én bergen geduld nodig.

Zevenduizend euro meer? Klopt. Maar stap eerst een uurtje in de 156 en dan een uurtje in de 159 en je snapt die giga-prijsverhoging nog ook. De 159 is merkbaar tien centimeter langer, ligt nog veel meer dan de 156 als een blok op de weg en voelt en rijdt gewoon echt een klasse beter.

Dieselgeluid? Nauwelijks. Wij rijden privé een 1.9 JTDM 16V en die is alleen bij stationair draaien echt herkenbaar als een diesel. En de trekkracht van die motor (die 150 pk heeft en een koppel van 320 Nm bij 2000 toeren) is groot genoeg voor de auto.

Hoe zit het met de luxe? In de Distinctive-uitvoering die de firma VNU voor ons bestelde is dat allemaal prima in orde. De Alfatex-bekleding is een wonder: daar krijg je (zo weten we inmiddels) de ergste babykotsvlekken nog met louter water uit.

Vooruit, nog één kritische noot! Dik drie mille voor het navigatiesysteem met gsm-voorbereiding. Daar zou de doodstraf op moeten staan! Maar verder: NDL (niks dan lof)…

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Auto nieuws



V70 compleet
over op Edition

De Volvo V70 blijft, ondanks het feit dat de wagen al zes jaar met slechts enkele opfrisbeurten op de markt is, een trekker in de klasse van de ruimtemonsters. In de strijd om het marktaandeel (momenteel 45 procent in deze klasse) stapt Volvo over op nog slechts vier uitvoeringen: de nieuwe drie Edition, Edition Classic en Edition Sport en de bestaande R AWD. De modellen zijn allemaal wat opgepimpt en de goedkoopste Edition kost 29.330 euro, 5915 euro minder dan het vorige instapmodel.

Middenmotor in
nieuwe Audi R8

De Audi R8, bekend als vijfvoudig winnaar van de 24 Uur van Le Mans, komt eindelijk als productieversie in de showroom. De V8-middenmotor van het beest gaat 420 pk leveren en wie 146.200 euro neertelt, kan de handgeschakelde versie begin deze maand bestellen. De aflevering duurt even: op zijn vroegst in de start van het tweede kwartaal van 2007.

Windtunnelwagen
goed gewaardeerd

De Toyota Prius is bij een verkiezing van het tijdschrift Autoweek in de prijzen gevallen. In de compacte middenklasse is de hybride auto van het Japanse merk winnaar van de tevredenheidstrofee, die is toegekend door de lezers van het blad. De Verso won overigens voor de vierde keer op rij in de MPV-klasse.