Sinds 2003 doet MT elk jaar onderzoek naar de kwaliteit van de financiële dienstverlening in Nederland. Ook dit jaar heeft MT het onderzoek uitgevoerd met hulp van online onderzoeksbureau MWM2. Het onderzoek heeft gelopen in de eerste twee weken van mei 2014. Lees er alles over:
-
De volledige uitslag
- Waarom ABN het goed doet en Rabobank niet
-
Het vertrouwen in banken is verbeterd. Toch?
Om mee te doen aan het onderzoek moesten de deelnemers betrokken zijn bij het inhuren van financiële dienstverleners. 673 deelnemers hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Met betrekking tot de vakgebieden waarover men beslissingen neemt, konden ze een beoordeling geven. MWM2 heeft de deelnemers gevraagd dienstverleners aan te vinken die zij zouden aanbevelen aan collega’s. Men kon maximaal 3 dienstverleners aanvinken. Per vakgebied konden de deelnemers kiezen uit een vooraf samengestelde groep dienstverleners of zelf een naam opgeven. De voorkeuzelijst is gebaseerd op marktonderzoek van MBCF.
De ranking in de MT Finance is gebaseerd op het aantal aanbevelingen. Met betrekking tot de gekozen dienstverleners is ook een vijftal kenmerken voorgelegd, met de vraag waarin ze vooral uitblinken (klantvriendelijkheid, kostenefficiëntie, financieelinhoudelijke kennis, duurzaamheid van de relatie en communicatie).
Bij het onderzoek is gebruikgemaakt van eigen bestanden van Management Team, het MT Panel en een accesspanel. 68 procent van de respondenten was man en 32 procent vrouw. 91 procent was leidinggevende; 35 procent aan meer dan 11 mensen. Naast de rankingvragen over financiële dienstverleners zijn er additionele vragen gesteld over onder andere de relatie met financiële dienstverleners en de kredietverlening.