De tijd dat managers vooral niet wilden opvallen met hun auto lijkt voorbij. Voorzichtig begint een voorkeur te ontstaan voor anders dan middle of the road. Dat blijkt uit onderzoek onder het lezers-panel van Management Team.
Een duidelijke meerderheid (55,5 procent) van de Nederlandse managers vindt dat leasemaatschappijen meer opvallende auto’s in hun standaardaanbod moeten opnemen. En 69 procent vindt het prima als hun medewerkers vervolgens ook kiezen voor een anders-dan-doorsnee wagen.
Uit een lijst van elf ‘afwijkende’ auto’s komt de Volvo XC90 met 29,4 procent als favoriete wagen van de
managers naar voren. De top-5 wordt verder gevormd door de Porsche Cayman (15 procent), de Saab 9-5 (8,4 procent), de Chrysler 300C (8,3 procent) en de Alfa GT (8,2 procent). De Hummer H3, ook bekend als de ‘PC Hoofttractor’ en in sommige linkse gemeenten als Nijmegen als ‘aso-bak’, is van de elf het minst populair. Slechts 2,8 procent zou bij een vrije keuze voor deze auto gaan.
Er is een verschil in voorkeur tussen managers onder en boven de 40 jaar. Vooral de Porsche Cayman scoort bij jongeren met 17,7 procent duidelijk beter dan bij ouderen (12,5 procent). Bij jongere managers ontbreekt de Saab 9-5 in de top-5, bij ouderen de Alfa GT.
De managers noemen een aantal redenen waarom ze juist voor deze auto’s zouden kiezen. Veruit het meest genoemd wordt het uiterlijk (69,8 procent). Daarna kwamen de rij-eigenschappen (48,5 procent), de veiligheid (39 procent), de exclusiviteit (37,7 procent) en de uitrusting (28,7 procent). Veruit het minst belangrijk (2,5 procent) vinden de manager het brandstofverbruik. Slechts 2,5 procent laat dat meewegen bij een autokeuze. Ook de prijs wordt met 8 procent nauwelijks in het proces betrokken.
Ook hier zitten er duidelijke verschillen tussen managers tot en boven 40 jaar. Jongeren hechten veel meer dan ouderen waarde aan het uiterlijk, de uitrusting en status. Ouderen vinden meer dan jongeren veiligheid van belang. Opvallend is dat van de vijf meest genoemde ‘bijzondere’ auto’s slechts één merk ook daadwerkelijk in de top-5 voorkomt van de merken waarin managers nu rijden: Volvo. Andere zeer populaire merken bij managers zijn Volkswagen, Renault, Audi en Ford. In de top-10 staan verder Peugeot, Opel, BMW, Citroën en Mercedes. Mercedes en Citroën hebben die top-10-plek meer aan 40-plussers te danken dan de andere merken. Alfa en Peugeot scoren juist weer beter bij jongere managers.Van alle managers zegt nog altijd 54,2 procent dat een auto geen middel is om op te vallen.
Bijna een zelfde percentage zegt overigens geen waarde te hechten aan reacties van hun omgeving op hun wagen. De reacties die managers krijgen zijn voornamelijk (74,4 procent) positief. Negatief is slechts 1,2 procent van de reacties en 24,5 procent hoort nooit iets over zijn of haar auto.
Dat Nederlandse managers kilometervreters zijn, is geen geheim. Liefst 60,6 procent van hen rijdt meer dan 30.000 kilometer. En 18,2 procent zelfs meer dan 50.000 kilometer. Daarbij staan ze gemiddeld drie uur en twintig minuten per week in de file en krijgen ze 3,2 bekeuringen per jaar.