Managers blokkeren verandering. Dat is de conclusie van wetenschappelijk onderzoek van Arend Ardon van Holland Consulting Group. Hij vertaalde de uitkomsten van zijn promotieonderzoek in een praktisch boek: Doorbreek de cirkel! – Hoe managers onbewust verandering blokkeren. Veranderprocessen in bedrijven mislukken omdat managers die met hun gedrag onbewust tegenhouden, ontdekte Ardon. ‘We hoeven maar het boek ‘De Prooi’ te lezen om te weten wat managers allemaal doen om ‘in control’ te blijven.’
Opleiding Business Development
Waar liggen de échte kansen in de markt? Deze collegereeks aan Nyenrode geeft inzicht in hoe je waarde creëert en nieuwe zakelijke kansen kunt realiseren.
lees verderManagers van ondernemingen denken al snel dat zij eenzijdig medewerkers kunnen veranderen: hun werkwijzen, hun gedrag en ook hun (persoonlijke) waarden. De nadruk in het managementoverleg ligt dan op de stappenplannen. Dat is concreet en gemakkelijk grijpbaar. Ardon: ‘Maar zij gaan voorbij aan de belangrijkste vraag: wat doen de managers eigenlijk zelf waardoor hun medewerkers volharden in hun huidige gedrag?’’
Steen naar je hoofd
Ardon: ‘Het is niet vreemd dat managers zich niet altijd bewust zijn van de gevolgen van hun gedrag. Als ik een steen naar je hoofd gooi, zul je bukken of met je armen beschermen. Dat doe je automatisch. Je wendt de dreiging af. Op het werk gooien we niet met stenen, maar er zijn genoeg andere bedreigende situaties: collega’s die zich niet inzetten voor het plan waar jij op wordt afgerekend, informatie waaruit blijkt dat je ineffectief hebt gehandeld, negatieve reacties op ‘het management’ of ‘de medewerkers’. Onbewust zul je dan hetzelfde doen als bij die steen: je schermt je af van de informatie die je niet past en probeert de ander krampachtig te overtuigen.’ Heel begrijpelijk. Maar veranderprocessen lopen op deze manier muurvast. Niet door slechte intenties, maar door onbewust en automatisch gedrag.
Begrijpen van gedrag
Ardon wil vooral niet de managers in de hoek zetten. Het gaat om heel menselijk gedrag. Medewerkers reageren net zo defensief op bedreigende situaties. Ardon pleit ervoor om veel beter te begrijpen hoe ons gedrag werkt. Dan zien we dat we afwachtend gedrag juist stimuleren als we de druk opvoeren. En dat weerstand vanzelf komt als we er van tevoren al van uitgaan (en ons schrap zetten). En dat onze manager niet beter gaat luisteren als we roepen dat hij niet wil luisteren. Ardon: ‘Terwijl we praten over verandering, doen we dingen waarmee we het veranderproces maken of breken. Inzicht in ons eigen gedrag is de sleutel tot betere resultaten.’
Dit artikel is een herplaatsing van het artikel dat eerder bij MT verscheen.