1. Ondernemers optimistischer over economisch klimaat
Het Nederlands bedrijfsleven is optimistischer gestemd over het economisch klimaat dan in voorgaande kwartalen. Dat blijkt donderdag uit de Conjunctuurenquête Nederland (COEN) van onder meer MKB-Nederland, VNO-NCW en het CBS over het vierde kwartaal van 2013. Ondernemers zien hun orderontvangst toenemen, maar vinden de omvang van de orderportefeuille nog wel te klein. De winstgevendheid verslechterde minder dan in het voorgaande kwartaal. Bij ongeveer 60 procent is de winstgevendheid niet of nauwelijks veranderd.
2. ‘Google wilde WhatsApp voor 10 miljard’
Niet alleen Facebook, maar ook Google had interesse in de overname van Whatsapp. De zoekgigant wilde echter ‘slechts’ 10 miljard dollar (7,3 miljard euro) neertellen voor de populaire berichtendienst. Het sociale netwerk bood in totaal 19 miljard dollar, plus een plek voor Whatsapp-oprichter Jan Koum in de raad van bestuur. Dat hebben anonieme bronnen aan CNN gemeld. Of er nog meer geïnteresseerden waren voor WhatsApp, is niet bekend. Het bedrijf hield lange tijd vol dat er geen plannen voor een overname waren. Het gerucht gaat dat de deal uiteindelijk is beklonken toen Koum naar het huis van Facebook-baas Mark Zuckerberg kwam terwijl hij net aan een Valentijnsdiner zat. Boven het dessert van chocoladeaardbeien werden de laatste details besproken, schrijft Tweakers.net.
3. Telegram zeer populair door WhatsApp/Facebook-deal
Niet iedereen lijkt even gelukkig met de overname van WhatsApp door Facebook. Binnen een dag na de deal is WhatsApp-concurrent Telegram de populairste gratis app geworden in de Nederlandse App Store van Apple. Telegram, gemaakt door Russische ontwikkelaars, lijkt zowel qua werking als qua uiterlijk veel op WhatsApp. De grote verschillen zijn onder meer de kosten van de app en de nadruk op privacy. Voor de Telegram-app hoeft niets betaald te worden en ook is er geen abonnement nodig om gebruik te kunnen maken van de dienst. Op het gebied van privacy biedt Telegram de mogelijkheid om ‘veilige’ gesprekken aan te gaan met andere Telegram-gebruikers. In zo’n chatsessie kunnen alleen de zender en de ontvanger de berichten lezen en wordt alle data versleuteld verzonden. Ook is er in de veilige modus de optie om berichten na verzenden binnen een bepaald tijdsbestek automatisch te laten verdwijnen.
4. Startup verhuurt langparkeerders Schiphol
De start-up ParkFlyRent gaat op Schiphol geparkeerde auto’s van vakantievierend Nederland verhuren. Gratis en duurzaam bij het vliegveld parkeren? Het kan vanaf 17 maart. ParkFlyRent is een nieuw soort autoverhuurbedrijf dat op een duurzame manier auto’s verhuurt van vliegend Nederland. ParkFlyRent brengt de deeleconomie naar Schiphol. Niels de Greef, oprichter van de sociale onderneming, innoveert door een ander bedrijfsmodel te hanteren dan gebruikelijk bij autoverhuurbedrijven. De jonge zakenman speelt daarmee slim in op de verwachte trends binnen de auto-industrie. Uit een onderzoek van KPMG onder tweehonderd managers uit de mobiliteitssector blijkt dat de portemonnee nog altijd belangrijker is dan groen rijden. De Greef: “Per maand wordt op de bekende zoekmachines zo’n 160.000 keer gezocht naar: goedkope parkeerplekken bij Schiphol.” Winst valt op verschillende terrein te behalen; ook op de parkeerterreinen rondom Schiphol. Bij ParkFlyRent parkeert u gratis en krijgt u een schone auto terug. Zelfs als deze niet wordt verhuurd. “Daarbovenop verdient u geld als er veel kilometers worden gereden met uw auto”, zegt de oprichter van ParkFlyRent.
5. Webprint koopt Posters.nl
Dat maakten de partijen gisteren bekend. Over de overnamesom worden geen uitspraken gedaan. Webprint neemt zowel de Nederlandse als Belgische en Duitse activiteiten van Posters over. Algemeen directeur John Glorie van Webprint: “Posters.nl heeft een unieke positie in het sterk groeiende wanddecoratiesegment van de Nederlandse online fotomarkt en is een uitstekende aanvulling op ons assortiment.” De bedrijven blijven onder eigen naam naast elkaar actief, maar zullen wel elkaars producten over en weer gaan aanbieden. Zo kunnen klanten van Posters.nl gebruikmaken van een veel breder productaanbod op het gebied van de gepersonaliseerde fotoartikelen van Webprint.nl. Andersom krijgen klanten van Webprint.nl keuze uit een breed aanbod voorbedrukte posters.
6. En dan nog dit: Crowdfundingsplatform financiert tikkertje-app
SellanApp, een Nederlands crowdfundingsplatform voor mobiele applicaties, zamelt momenteel geld in om een tikkertje-app te financieren. Het project haalde tot nu toe ruim 4.000 dollar (2.914 euro) op. Taggy, zoals de app moet gaan heten, is een idee van Milan van den Bovenkamp, oud-lid van de Sprout 25 onder de 25. De 26-jarige ondernemer is zelf oprichter van SellanApp. Taggy is de eerste app die Van den Bovenkamp via zijn eigen crowdfundingsplatform probeert te financieren. “Iedereen die ik over het plan vertelde kreeg pretlichtjes in zijn ogen. Ik moest het wel proberen”, vertelt hij aan NUzakelijk. Van den Bovenkamp kreeg het idee voor de app na een artikel in The Wall Street Journal. “Dat ging over vier mannen van een jaar of veertig. Zij speelden ieder jaar een maand lang tikkertje met elkaar. Het leek me leuk het spel naar de moderne tijd te brengen.”
Tot zover de Sprout update van 21 februari. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.