Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

The Office: ‘boetiekhotel’ met uitzicht op het IJ van BrandBase

In de rubriek The Office belicht Sprout de mooiste, hipste, gaafste kantoorruimtes van Nederland. In deze aflevering: de productieve 'hotelloby' van BrandBase.

Wat doet jullie bedrijf?

Reclamebureau BrandBase werkt vanuit Amsterdam met 25 medewerkers aan campagnes die “inspireren, beïnvloeden en gedeeld worden”. Partner Inge Overtoom karakteriseert haar bedrijf als “een platte, creatieve organisatie waarin een echte hands-on mentaliteit heerst. Grote ideeën bedenken en hard werken gaan hier hand in hand met veel plezier.”

Kan je de ruimte omschrijven?

“BrandBase zit sinds 2014 in een grote open ruimte met prachtig uitzicht op het IJ. Het kantoor kenmerkt zich door zowel industriële als moderne en vintage details en meubelen. Naast deze open ruimte is er ook een ‘hotellobby’, een grote open keuken en een eigen bar.”

“Deze ruimtes worden gescheiden door grote glazen wanden met industriële zwarte kozijnen. Verder is het kantoor voorzien van een strakke lichtgrijze gietvloer, zijn de buizen aan het plafond zichtbaar en zijn de muren van ruw beton.” 

Wat maakt jullie kantoorruimte uniek?

“Vraag iemand waar hij gaat zitten als hij werk gedaan wil krijgen, en je krijgt allerhande antwoorden. Wat opvalt, is dat ‘op kantoor’ daar niet tussen zit. Onderzoek toont aan dat mensen hun heil zoeken in de trein of bijvoorbeeld een hotellobby.”

“Deze onderzoeksresultaten inspireerden ons om de inrichting van het nieuwe pand helemaal anders aan te pakken. Het resultaat, het hotelconcept, past bij de ‘do instead of talk’-filosofie van BrandBase. Het is een plek die positieve energie uitstraalt en waar je trots op bent om te werken en mensen te ontvangen.”

Waarom vinden jullie een unieke werkruimte zo belangrijk?

“Naar je werk gaan moet leuk zijn. Energie geven. Dit houdt in dat de omgeving waar je in werkt ook deze vrolijke en energieke uitstraling moet hebben. In een boetiekhotel, waar de inrichting op gebaseerd is, draait alles om service en design. Tot in de kleinste details.”

Hoe kwam het ontwerp van de ruimte tot stand? 

“We zijn de eerste bewoners van dit pand aan de Danzigerkade. Dat gaf de mogelijkheid om een compleet nieuw concept voor de inrichting te bedenken. Voor een creative agency is er natuurlijk niets mooiers dan je eigen werkplek vorm te kunnen geven.”

“We begonnen met de vraag: hoe kunnen we onszelf én onze gasten een onvergetelijke ervaring bieden, elke dag weer opnieuw? Hieruit is het hotelconcept ontstaan. Dit concept en de invulling realiseerden we met behulp van interieurontwerper James van der Velden van Bricks Amsterdam.”

Wat zijn de reacties van bezoekers?

“’Wow. Hier zou ik ook wel willen werken’. En dat juichen we dan ook van harte toe. Aangezien we een open werkcultuur hebben, nodigen we onze klanten vaak uit om vanuit ons kantoor te werken.”

“Dit zorgt voor korte lijnen tijdens de projecten die we met hen doen. Ze zijn op dat moment onderdeel van BrandBase: ze schuiven aan tijdens de lunch en sluiten de werkdag af met een drankje in ons café.” 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat zijn jullie ervaringen en lessen?

Creatief directeur Martijn van der Rijken is trots op “een ruimte waar iedereen, naast zijn eigen plek, ook een andere werkplek kan gebruiken om werk gedaan te krijgen.”

“Je ziet dat onze mensen elkaar op allerlei plekken opzoeken: zittend in de keuken, staand aan de bar of onderuitgezakt in de leren bank in de lobby. Het snel kunnen wisselen van werkplek zorgt voor dynamiek binnen het bedrijf. En dat zorgt voor creativiteit.”