Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nooit meer eenzaam op de netwerkborrel

Contact leggen tijdens een receptie of netwerkborrel. Een kwestie van een vlotte babbel. Bent u geen buitensporig talent? In 5 stappen leert u het.

Kent u dat? Terwijl u zich in een hoekje met bekenden ophoudt, raast uw collega-manager zich als een sportwagen tussen de mensen door. Hij beschouwt deze netwerkborrel als een supermarkt met potentiële klanten. Hup, daar gaat er weer eentje de winkelwagen in. Voor de meeste managers gaat dat echter zo makkelijk niet, zegt Marjolijn van Burik. Zij verzorgt als trainer van Schouten & Nelissen cursussen en workshops in het aangaan van contacten en is auteur van het boek ‘Een praatje maken’. Probeer het eens aan de hand van deze vijf stappen.

Stap 1: Contact zoeken

Een goede voorbereiding is… enfin, u kent de riedel. Ga niet als een bezetene op jacht naar visitekaartjes, maar neem eerst eens rustig de tijd om te zien welke mensen er allemaal rondlopen. Bij welk groepje heeft u een goed gevoel? “Men denkt altijd dat iedereen je ziet wanneer je alleen rondloopt. Dat is niet waar”, zegt Van Burik resoluut. “Als individu word je niet tot nauwelijks waargenomen, omdat men vooral met elkaar bezig is. Je kunt dus rustig de tijd nemen op het publiek op je gemak te bekijken.”

Stap 2: Contact maken

In kaart gebracht waar het goed toeven is? Erop af dan. Nou ja, als het groepje zich daarvoor leent natuurlijk. “Wanneer mensen in een groep heel dicht bij elkaar staan, dan zijn ze intiem en kun je beter niet inbreken. Is er duidelijk meer ruimte tussen de lichamen, ga dan op zoek naar oogcontact met één van de praters. Wanneer dat lukt, dan zal de groep uiteengaan. Dat is een soort natuurlijk gegeven dat vanzelf gaat. Je kunt dan gewoon aanschuiven, even hallo zeggen en vervolgens het gesprek volgen. Begin niet meteen zelf met praten, maar neem wederom even de tijd. Vaak doen we dat niet, omdat we meestal te gespannen zijn.”

Stap 3: Praten

Wat is het hier warm, wat is het hier koud. Het zijn de meest gebruikte openingszinnen ter wereld. Ze klinken misschien wat flauw, maar om diepgang is het die eerste minuten nog even niet te doen. “Je kunt het in eerste instantie gewoon hebben over het weer en het verkeer. Zelfs over de plek praten waar je bent is prima, als het maar een onderwerp is wat je gezamenlijk deelt met de ander”, aldus Van Burik. “Misschien niet altijd even interessant, maar dat is juist de bedoeling. Doordat het oppervlakkig blijft, heb je even de tijd om te kijken welk vlees je in de kuip hebt.” En daarna? Blijf vooral bescheiden. Zeuren, roddelen en politiek getinte uitspraken zijn nog even taboe. “Je ontkomt er niet aan om ook over jezelf te praten, maar doe dat niet te uitgebreid. Stel in plaats daarvan liever open vragen. Wees dus nieuwsgierig.”

Stap 4: Afronden

Netwerkborrels en recepties zijn niet bedoeld om mensen van binnenstebuiten door te spitten. U maakt kennis, deelt kennis, doet inspiratie op en legt de basis voor een waardevol contact. “Geef in de afrondingsfase signalen af dat je zo weer verder gaat. Dat kan bijvoorbeeld door je voeten weg te draaien of wat meer lichaamsafstand te nemen. Wanneer iemand abrupt weggaat, dan wordt dat door een ander niet als prettig ervaren.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Stap 5: Afscheid nemen

Neem altijd afscheid met een compliment. Zo van, ik vond het leuk om je even gesproken te hebben. Daarmee laat u de ander volgens Van Burik achter met een goed gevoel. “Zeg niet dat je even koffie gaat halen om vervolgens niet meer terug te komen. Dat gebeurt echter maar al te vaak.” En wilt u het niet bij deze ene ontmoeting laten, dan is het zaak om nu uw visitekaartje te overhandigen.

Meer weten over Marjolijn van Burik? Kijk dan eens op haar website.