Stagiairs zonder enige motivatie en opleidingen die niet aansluiten bij de praktijk. Als het aan het bedrijf LifeLab ligt is dat binnenkort verleden tijd.
We hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Een stagiair die met frisse tegenzin aan de slag gaat. De eerste dag is hij te laat, de tweede dag gaat hij eerder naar huis, de derde dag komt hij niet opdagen en de vierde dag meldt hij zich ziek. Dat laatste dan liefst per sms. Of wat te denken van de pas afgestudeerde nieuwe medewerkster die u maanden moet inwerken omdat ze geen idee heeft hoe het er in de praktijk aan toe gaat? Of dat jonge talent dat er na een jaar traineeship binnen uw bedrijf achter komt dat hij eigenlijk toch liever ‘iets heel anders’ gaat doen?
We kunnen het jongeren kwalijk nemen als ze niet gemotiveerd zijn, in de verkeerde richting zijn opgeleid of niet goed weten wat ze willen. Maar in veel gevallen kunnen ze er weinig aan doen. Hoe bepaal je op je zestiende wat je wilt worden als je nog nooit contact hebt gehad met het bedrijfsleven?
Stoppen met talent verspillen
LifeLab Projects wil jongeren helpen bij het maken van een juiste keuze voor een opleiding of beroep. Directeur Peter Taks: “Verkeerde studie- en beroepskeuzen kosten de samenleving bijna 6 miljard euro per jaar. Bedrijven hebben behoefte aan goed opgeleid en intrinsiek gemotiveerd personeel. We kunnen het ons als samenleving niet veroorloven talent te verspillen.” Taks wil een einde maken aan verkeerde matches. “Een VMBO-leerling die al weet dat hij monteur wil worden, laten stagelopen in een schoenenwinkel heeft geen enkele zin.”
LifeLab gaat eerst met de jongeren zelf aan de slag, en schakelt daarna vakmensen uit het bedrijfsleven in. Taks: “Via een speciaal lesprogramma op school leren we jongeren zichzelf kennen, zodat ze weten wat ze willen en kunnen. Daarna gaan ze kijken wat er in de wereld mogelijk is. Uit onwetendheid kiezen jongeren nu vaak op uiterlijke kenmerken, zoals bijvoorbeeld het salaris. LifeLab helpt ze een inhoudelijke keuze te maken. Dus geen advocaat worden vanwege het geld, maar omdat je alles wilt weten van het rechtssysteem.”
Loek Hermans
Werkgevers kunnen zich op de website van LifeLab presenteren via een eigen portal. Daarop staan bijvoorbeeld filmpjes en informatie over de organisatie, stageplaatsen en vacatures. Leerlingen leggen via de portal contact met vakmensen en professionals die het beroep in de praktijk uitoefenen. Soms gaan ze bij het bedrijf langs of lopen ze er stage. Hun ervaringen leggen ze vast in online wiki’s, zodat ook klasgenoten of leerlingen uit een andere regio er wat aan hebben. Daarnaast spelen ambassadeurs een belangrijke rol, professionals uit het bedrijfsleven die inhoudelijk over hun vak kunnen vertellen. Eén van de boegbeelden van LifeLab is oud-minister van Onderwijs Loek Hermans, tegenwoordig voorzitter van de Europese federatie van MKB-organisaties.
Ondernemers
De projecten zijn niet alleen van belang voor de leerlingen zelf, ook het bedrijfsleven heeft er voordeel van. “Bedrijven kunnen op LifeLab laten zien dat ze een interessante werkgever zijn. Je kunt bijvoorbeeld vooroordelen over een bepaald beroep wegnemen, of leerlingen laten kennismaken met een minder bekende branche. Sommige organisaties gebruiken de portal voor hun werving en selectie, om al voor het afstuderen contact te leggen met de doelgroep. Of ze zoeken gemotiveerde jongeren voor een maatschappelijke stage. Leerlingen doen ook regelmatig opdrachten vanuit een bedrijf. Het belangrijkste is dat onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar komen te staan.”
Communicatie met de arbeidsmarkt
Taks benadrukt dat de leerling centraal staat op LifeLab. “We willen jongeren in contact brengen met beroepen waaraan ze niet gedacht hebben, maar we dwingen ze niet een bepaalde kant op.” LifeLab is ook geen advertentiesite. “Bedrijven kunnen de portal alleen gebruiken om zichzelf onder de aandacht te brengen als werkgever. De communicatie is altijd gericht op de arbeidsmarkt, onderwijs of persoonlijke ontwikkeling.” Taks vindt het belangrijk om jongeren een veilige leeromgeving te bieden. “Volwassenen kunnen niet het initiatief nemen voor een individueel contact met jongeren. Jongeren kunnen alleen contact opnemen met een bedrijf na een fiat van hun mentor of decaan.”
Bedrijfsportal en LifeCoaches
Bedrijven die mee willen doen betalen 375 euro per jaar voor een eigen portal. U kunt ook als bedrijf een LifeCoach leveren. LifeCoaches vertellen jongeren over hun beroep en zijn meteen het visitekaartje van uw organisatie. “Meedoen kost weinig tijd”, zegt Peter Taks. “Meestal gaat het om een paar uur per maand, gedurende een paar maanden in het voorjaar en in het najaar. Het meeste gebeurt online. Wel moet het portal eenmalig ingericht, en later zo nu en dan aangevuld worden. Sommige bedrijven schakelen ook daarvoor jongeren in, bijvoorbeeld om filmpjes te maken over verschillende beroepen. ”
LifeLab heeft de afgelopen jaren succesvol proefgedraaid in Friesland en Flevoland. In 2012 moet de rest van Nederland veroverd worden.
Lees ook:
-
Geld verdienen? Neem een stagiair!
-
7 valkuilen bij uw zoektocht naar talent
-
Erken het talent van de stagiair
-
Goede werkgever bespaart op loonkosten