Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

NLinUSA special: Marco Drost verhuist naar Amerika

Ze noemen je na een half uur hun ‘best friend', blijven oppervlakkig in het contact en zijn een ster in overdrijven. Toch wil Marco Drost (38), CEO van softwareontwikkelaar High Concept, snel naar de VS verhuizen, om daar de markt te veroveren.

In september hoopt Drost er te wonen: San Francisco, Amerika. Twee jaar geleden zette hij er al een kantoor op, maar nu is hij het reizen zat en gaat hij er een tijdje wonen. “Je kunt niet één dag van tevoren zeggen: ik kom morgen wel even langs. Naar Zweden of Duitsland lukt dat nog wel, maar Amerika is gewoon te ver weg.”

 

Min of meer toevallig belandde Drost met zijn bedrijf in de VS. “We zochten nieuwe software om te koppelen aan ons systeem en daarvoor kwamen we uit bij een leverancier in Silicon Valley. Onze technici waren erg enthousiast over de samenwerking, dus besloot ik er zelf ook eens een kijkje te gaan nemen.”

 

Op dat moment diende zich een mooie kans aan: Deloitte organiseerde een trip naar Amerika voor ondernemers, om kennis te maken met Silicon Valley. Drost schreef zich meteen in, en van het één kwam het ander. “Eigenlijk ging ik alleen om te oriënteren, maar er ontstonden meteen al zoveel zinvolle contacten dat ik binnen twee weken besloot om een bedrijf op te starten.”

 

Samen met een business developer deed Drost onderzoek naar de potentie van zijn product in Amerika. Dat bleek een gat in de markt. “Qua ideeën liepen de Amerikanen een jaar of zes achter, zagen wij. Toen werd het interessant.”

Nu, twee jaar later, zijn de verwachtingen groot. Binnen een jaar wil High Concept zes mensen in de States hebben en een omzet van een miljoen draaien. Met in elk daaropvolgend jaar een verdubbeling van personeel en omzet. “Het gevoel dat ik heb bij de contacten is goed. Dat ken ik uit het verleden, toen ik in Nederland startte. Ze zitten precies op het punt waarop we in Nederland gingen groeien. We zijn er op het juiste moment.”

 

Vertrouwen winnen

De software van High Concept stond als een huis toen Drost naar Amerika ging. Toch had hij het gevoel helemaal opnieuw te beginnen. “De Amerikanen vonden onze aanpak verrassend, want ze hadden nog nooit naar documentsystemen gekeken zoals wij dat doen. Dat is leuk, maar ook lastig, want het betekent dat we de profeet moeten spelen die komt verkondigen dat het allemaal beter en makkelijker kan. Dat waren we al gewend uit Nederland, maar het is een lange weg.”

 

Drost vind het belangrijk om in levende lijve in Amerika te zijn. “Je kunt best wel wat via internet doen, maar uiteindelijk moet je toch zelf met de mensen samenwerken. Om vertrouwen te winnen, en kennis en ervaring over te dragen. Zodat de mensen die erachter zitten over een tijdje zelf een project kunnen draaien.”

Zijn rol zal vooral die van bindende factor zijn. “Mijn kracht ligt in de continuïteit bewaken, want daar zijn Amerikanen niet goed in. Zij denken mensen aan zich te binden door provisie te geven. Wij geloven daar niet in, vinden het belangrijker om te zorgen voor goed persoonlijk contact. Uiteindelijk is dat toch belangrijker dan geld. Die menselijkheid kunnen wij toevoegen. Daarmee hebben we denk ik een heel succesvolle formule waarmee we ons kunnen onderscheiden van andere Amerikaanse bedrijven.”

  

Verschillen

Eigenlijk was Drost nooit weg van Amerikanen, omdat je binnen een halfuur hun ‘best friend’ bent. Dat merkt hij nog steeds, maar verder is zijn beeld positief. “Wat ik leuk vind aan Amerikanen is dat ze heel ondernemend zijn. Ze vinden het goed dat je het probeert met een eigen bedrijf. In Nederland ben je een beetje gek als je zomaar een bedrijf wilt starten, want je geeft je zekerheden op. ‘Heb je het wel goed doordacht?’ krijg je dan te horen.”

 

Als ondernemer is het daarom fantastisch om naar Amerika te gaan, vindt Drost. “Het is alsof je een snoepwinkel binnenloopt. Je krijgt geen weerstand en dat geeft veel energie. Ook zijn Amerikanen erg op samenwerken gericht. Nederland heeft een argwanende cultuur, mensen zijn bang om kennis te delen. Amerikanen geloven dat je met een heleboel kleine bedrijfjes samen de wereldmarkt kunt veroveren. Dat idee is van oudsher ontstaan en leeft nog steeds.”

 

Wat het voor ondernemers ook makkelijk maakt om een bedrijf te starten in Amerika, is dat er met andere contracten gewerkt wordt. In Nederland moeten werkgevers veel moeite doen om iemand te ontslaan die niet goed functioneert. “Daar gaat veel geld in zitten. Dat is voor kleine innovatieve bedrijven best een probleem”, beschrijft Drost. “In Amerika werkt iedereen met een contract ‘at will’, wat inhoudt dat je als werknemer morgen op straat kunt staan. Dat is een stimulans voor mensen die een bedrijf willen starten. Je kunt het gewoon proberen en anders ontsla je de mensen weer. Niemand die daarover klaagt.”

 

Niet bescheiden

Drost heeft zich goed laten adviseren over Amerikaanse manieren voordat hij er zaken ging doen. Belangrijkste tip: zeg dat je de beste bent. “Je moet niet bescheiden doen. Als je zegt dat je het eerst voorzichtig gaat proberen, stel je niks voor. Dan zullen Amerikanen niet in je investeren. Terwijl je dat in Nederland juist niet moet zeggen, want dan reageren mensen met: dat zullen we nog weleens zien. Een verschil van dag en nacht.”

 

De clichés die bestaan over Amerikanen is Drost ook tegengekomen in zijn werk. “Amerikanen praten overdreven, met veel bravoure. Zodra het goed lijkt te gaan, roepen ze al dat de miljoenen binnenstromen. Hun uitspraken moet je daarom niet letterlijk nemen. En ze maken makkelijk contact, maar oppervlakkiger.”

 

Aardappellandje

Het opzetten van een bedrijf in Amerika is ontzettend simpel, merkte Drost. De drempels zijn er laag, en zonder al te veel kapitaal zet je er een incorporated op. “Je maakt zelf een paar papiertjes die je tekent, meld je bedrijf aan bij de staat en dan ben je in business. Voor duizend of tweeduizend dollar richt je een beschermde rechtsvorm op.”

 

Drost begrijpt niet waarom niet meer ondernemers in Amerika een bedrijf opzetten. Het is moeilijker om in Europa uit te breiden, vindt hij. “In Europa moet je in elk land opnieuw beginnen, omdat je overal een andere rechtsvorm moet starten en met een nieuwe taal te maken krijgt. Dat is helemaal niet efficiënt. Op die manier maak je tien keer de aanloopkosten, terwijl je in Amerika maar één keer de kosten maakt in een gebied dat vijf keer zo groot is. Als je daar eenmaal loopt kun je zo tien jaar draaien. Wie wil dat nou niet?”

 

In het derde kwartaal van dit jaar hoopt Drost in Amerika zitten, met vrouw en kind. Hij wil zich daar volledig focussen op High Concept Inc. “De voorfase was prima om op afstand te doen, maar nu wordt het tijd om daarheen te gaan. Zodat er straks een team van vijf of zes man staat waar ik alles aan kan overdragen zonder dat ik er de hele tijd bij hoef te zijn. Dat hoop ik in een halfjaar of driekwart jaar te bereiken.”

 

Wonen in San Francisco zal zorgen voor betere resultaten, daar is Drost van overtuigd. “Door daar te zijn kun je drie keer zoveel resultaat behalen. Het communiceert gewoon veel makkelijker. Dan ben je buren in plaats van ‘die mensen uit dat aardappellandje’.”

High Concept

High Concept is gespecialiseerd in digitale documentstromen. Het bedrijf heeft daarvoor SmartDocuments ontwikkeld. Deze software helpt bedrijven en overheidsinstellingen bij het maken, beheren en gebruiken van bedrijfsdocumenten, op basis van sjablonen. Zo kunnen e-mails, formulieren, rapporten, offertes en verslagen worden gestroomlijnd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer info vindt u op: www.highconcept.nl