Zes jaar na de Wii heerst wederom scepsis over Nintendo's nieuwe spelcomputer. Kan de Wii U winnen van tablets en smartphones?
Eind november werd ie geintroduceerd in Nederland: de Wii U, de nieuwe spelcomputer van het Japanse spelbedrijf Nintendo. Net als zes jaar geleden, bij de introductie van de toen behoorlijk vernieuwende Wii, heerst er weer scepsis. Ging het toen over de matige grafische uitvoering en de mogelijkheid je eigen beweging om te zetten in gamebeweging, nu gaat het over de toch weer wat ingewikkelde bediening, en over de toegevoegde waarde van een soort tablet als controller (de Gamepad genaamd), die ook los te gebruiken is tijdens het spelen.
Het bedrijf van Mario
HET SUCCES VAN DE WII
Sinds de introductie van de Wii in 2006 zijn er wereldwijd meer dan 97 miljoen exemplaren van de spelcomputer verkocht, plus nog eens meer dan 842 miljoen losse spellen. Wii Sports is met bijna 80 miljoen stuks het best verkochte Wii-spel. Zie de grafiek onder dit artikel voor de verkopen per jaar.Nintendo is, kortom, weer terug aan het front, waar het bedrijf wederom moet strijden tegen de beeldvorming. Wat dat betreft is de uitdaging voor het bedrijf niet veel anders dan voorheen. De echte diehard gamers hebben deze eeuw altijd al de voorkeur gegeven aan concurrenten als de Playstation van Sony en Microsofts XBox – grafische zwaargewichten met veel meer mogelijkheden voor het spelen van ingewikkelde spellen. En Nintendo was toch altijd dat bedrijf van Mario, dat geinige maar wel erg kinderlijke spelkarakter. Nintendo heeft er in het verleden ook nooit een geheim van gemaakt dat de Wii een ideale spelcomputer voor het gezin is.
Diehard gamers
Desondanks richt Nintendo zich bij de introductie van de nieuwe spelcomputer in eerste instantie op de fanatieke gamers. "Het zijn de early adopters die snel geneigd zijn een nieuwe spelcomputer aan te schaffen", vertelt Frédéric Michaux, die marketing manager Benelux is bij Nintendo. "Daarom hebben we een deel van onze marketingcampagne al in de aanloop van de release op hen gericht, om ze duidelijk te maken dat ze een voorbestelling konden doen."
Introductiemoment maakt niet uit
Volgens Michaux maakt de timing rond de introductie van de Wii U, net voor de feestdagen, daarbij niet eens zoveel uit. "Als fanatieke gamers graag iets willen hebben, maakt het moment waarop het in de winkels ligt echt niet uit. Ze zijn gepassioneerd. Ook zijn ze mondig als ze eenmaal enthousiast zijn over een aankoop, in deze tijden van sociale media kan dat een mooi neveneffect hebben. In een later stadium gaan we proactief een bredere doelgroep benaderen."
Marketing door de gebruiker zelf
Naast traditionele communicatiemiddelen, zoals televisie, hoopt Nintendo gamers zelf in te zetten om de Wii U aan te prijzen. Het bedrijf reist daarvoor events en lokale winkelcentra af, waar gamers worden gefilmd tijdens het spelen. Dat levert dit soort filmpjes op, die als een lopend vuurtje op internet moeten rondgaan. Michaux: "We weten uit ervaring dat 8 van de 10 mensen enthousiast worden als ze met de Wii U spelen, maar we hebben noch de middelen, noch de tijd om iedereen een eerstehandservaring te geven. Dus gebruiken we daar deze video's voor. Voor ons is het een nieuwe stap, op deze manier hebben wij nog nooit een boodschap verspreid. Het is een nieuwe, meer geloofwaardige marketingtool, waarmee we dichter bij de consument willen komen en de drempel naar ons product willen verlagen."
Andere tijden
DE SUPER MARIO VAN NINTENDO
De man op de foto heet Satoru Iwata en is sinds 2002 de president van het Japanse Nintendo. Hier kun je hem de Wii U zien uitpakken. Hij heeft recentelijk zijn excuses aangeboden aan eerste kopers van de Wii U, omdat ze na aansluiting op hun pc meteen een uur lang een update moesten downloaden. Vandaag (6 december) is hij 53 geworden. Van harte!
10 LEUKE NINTENDOFEITJES
Wist je dat Sony en Nintendo heel lang geleden hebben samengewerkt aan een gameconsole op basis van cd-roms? Het ging uiteindelijk niet door, maar Sony ontwikkelde vervolgens wel de Playstation. Meer feitjes in het filmpje hieronder:
Ja ja, het zijn andere tijden voor Nintendo. In de zes jaren die zijn verstreken sinds de introductie van de Wii heeft de wereld kennis gemaakt met sociale netwerken als Twitter en Facebook, terwijl ook smartphones en tablets flink wat tijd van consumenten opslurpen. Het speelveld is veranderd, de consument vindt het niet erg om een simpel spelletje te doen op zijn iPad. Net zo leuk als tijdverdrijf. Nintendo ziet het desondanks als een andere ervaring, zegt Michaux: "Er zijn tegenwoordig inderdaad meer opties voor consumenten, maar tablets en smartphones zijn ander soort producten. Wij zijn het meer als apparaten die casual gamers gebruiken. Ze pikken het eventjes op om eventjes te spelen, maar de betrokkenheid is heel anders."
Eerste verlies voor Nintendo
Hoe anders ook, ondertussen gaat het helemaal niet zo goed met Nintendo. Eerder dit jaar werd bekend dat het bedrijf zijn eerste verlies ooit heeft gedraaid. Dit was mede te danken aan de dalende verkopen van de Wii, waar na zes jaar toch de nieuwigheid een beetje vanaf is. Voor Nintendo hangt dus nogal wat af van de Wii U. De winstverwachting voor dit boekjaar werd in oktober nog naar beneden bijgesteld, omdat Nintendo de nieuwe spelcomputer onder kostprijs verkoopt. Het Japanse bedrijf hoopt het verschil goed te maken door meer losse games te verkopen. Nintendo verwacht tot maart 2013 wereldwijd 5,5 miljoen exemplaren van de Wii U en 24 miljoen bijbehorende games te verkopen. In Amerika zijn in de eerste week 400.000 stuks van de Wii U over de toonbank gegaan, zo vertelde Reggie Fils-Aime, de baas van Nintendo Amerika, tegen Cnet, ten opzichte van 475.000 Wii's zes jaar geleden. Niet onaardig.
Geen versplinterde boodschap
In een later stadium zullen er nog aanvullende functies worden geactiveerd op de Wii U, zoals de televisiedients TVii, waarmee film en televisie kan worden bekeken via de spelcomputer. Volgens Michaux wordt daar met opzet mee gewacht, om het niet te verwarrend te maken voor de consument: "Nu gaan we met maar één boodschap naar buiten. De fout die vaak in marketing wordt gemaakt, is dat je te enthousiast bent en meteen alles over de buhne gaat gooien. Maar dan zorg je alleen maar in versplintering van je boodschap." En de oude vertrouwde Wii, wat gebeurt daarmee? Die blijft gewoon bestaan, terwijl er ook geruchten gaan dat Nintendo werkt aan een Wii Mini.
Levenscyclus
Hieronder: de wereldwijde verkoopaantallen van de Nintendo Wii en de spellen voor de console door de jaren heen, in miljoenen stuks. Van 2013 zijn alleen nog cijfers over de eerste 6 maanden van het boekjaar bekend. (Bron: jaarverslagen Nintendo)