Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Tom Enders (CEO Airbus)

Niet voor het eerst zijn er strubbelingen in de top van vliegtuigbouwer Airbus. Het bedrijf wordt momenteel onderzocht vanwege vermeende smeergeldbetalingen. Daarnaast probeert de vice-bestuursvoorzitter de CEO, Tom Enders, weg te werken. Een profiel van de topman van Airbus.

Voordat Tom Enders (59) zijn professionele carrière startte, zat hij een jaar in het Duitse leger als piloot. Hij heeft, naast vliegtuigen, ook een vliegbrevet voor privé helikopters. De Duitser is door zijn carrière heen erg actief geweest in adviesrollen, onder meer in verschillende denktanks voor buitenlandse politiek, luchtvaart en defensie. Zo was hij tot 2015 lid van de adviesgroep van David Cameron, was hij voorzitter van de Aerospace Industries Association (BDLI) en is hij beschermheer van de Duitse Mayday Foundation. Politiek Enders studeerde in zowel Duitsland als Amerika: politicologie, economie en geschiedenis. Nadat hij het leger verliet, begon Enders zijn loopbaan bij het Duitse federale parlement als assistent. Tegelijkertijd was hij ook betrokken bij de Vereniging voor Buitenlandse Zaken als onderzoeksassistent en hij vervulde later in zijn carrière ook andere onderzoeksrollen. Airbus Via vele adviesrolfuncties kwam Enders in 2000 bij Airbus te werken, dat destijds nog Eads heette. Hij was hoofd van de defensiedivisie tot 2005, toen werd hij co-CEO van de vliegtuigbouwer. Eads was ontstaan uit een fusie van verschillende Europese vliegtuigbouwers, met de bedoeling om een Europese kampioen te creëren. Vanwege politieke en nationale belangen is er binnen het bedrijf altijd strijd om de macht geweest. Enders zat hier middenin, hij moest zijn functie als CEO delen met de Fransman Louis Gallois tot 2012. Smeergeld In 2012 werd hij tot (enige) CEO van Airbus Group benoemd, Enders verdient ruim 6,5 miljoen euro per jaar. Een paar jaar later komt een smeergelddeal aan het licht. Airbus zou geld hebben betaald aan beleidsmakers om zo defensieopdrachten binnen te slepen. Binnen Europa wordt er onderzoek gedaan naar Airbus en inmiddels heeft ook Amerika zich hierbij aangesloten. Nu is de strijd binnen de top losgebarsten. Vice-bestuursvoorzitter Fabrice Brégier stapt nu naar voren en geeft aan dat het tijd is om Tom Enders te vervangen. De commissarissen van Airbus zouden twijfelen of dat Enders het bedrijf nog wel kan leiden. Volgens naaste medewerkers van Enders zou er echter iets anders aan de hand zijn, zo schrijft het FD. Juist Brégier zou medeplichtig zijn aan de smeergelddeals en niet Enders.
Tom Enders, chief executive officer of Airbus SE, looks on before speaking during the European Union (EU) Aeronautics Conference inside the European Parliament building in Brussels, Belgium, on Wednesday, Oct. 18, 2017. Airbus agreed to acquire a majority stake in Bombardier Inc.s C Series program and will start assembling the jetliner in the U.S., vaulting a technologically advanced but slow-selling plane onto the front lines of the battle with Boeing Co. over global aircraft sales. Photographer: Jasper Juinen/Bloomberg via Getty Images Foto: Getty

Voordat Tom Enders (59) zijn professionele carrière startte, zat hij een jaar in het Duitse leger als piloot. Hij heeft, naast vliegtuigen, ook een vliegbrevet voor privé helikopters. De Duitser is door zijn carrière heen erg actief geweest in adviesrollen, onder meer in verschillende denktanks voor buitenlandse politiek, luchtvaart en defensie. Zo was hij tot 2015 lid van de adviesgroep van David Cameron, was hij voorzitter van de Aerospace Industries Association (BDLI) en is hij beschermheer van de Duitse Mayday Foundation.

Politiek

Enders studeerde in zowel Duitsland als Amerika: politicologie, economie en geschiedenis. Nadat hij het leger verliet, begon Enders zijn loopbaan bij het Duitse federale parlement als assistent. Tegelijkertijd was hij ook betrokken bij de vereniging voor buitenlandse zaken als onderzoeksassistent en hij vervulde later in zijn carrière ook andere onderzoeksrollen.

Airbus

Via vele adviesfuncties kwam Enders in 2000 bij Airbus te werken, dat destijds nog Eads heette. Hij was hoofd van de defensiedivisie tot 2005, toen werd hij co-CEO van de vliegtuigbouwer. Eads was ontstaan uit een fusie van verschillende Europese vliegtuigbouwers, met de bedoeling om een Europese kampioen te creëren. Vanwege politieke en nationale belangen is er binnen het bedrijf altijd strijd om de macht geweest. Enders zat hier middenin, hij moest zijn functie als CEO delen met de Fransman Louis Gallois tot 2012.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Smeergeld

In 2012 werd hij tot (enige) CEO van Airbus Group benoemd, Enders verdient daarmee ruim 6,5 miljoen euro per jaar. Een paar jaar later komt een smeergelddeal aan het licht waar hij bij betrokken zou zijn. Airbus zou geld hebben betaald aan beleidsmakers om zo defensieopdrachten binnen te slepen. Binnen Europa wordt er onderzoek gedaan naar Airbus en inmiddels heeft ook Amerika zich hierbij aangesloten.

Nu is de strijd binnen de top losgebarsten. Vice-bestuursvoorzitter Fabrice Brégier stapt naar voren en geeft aan dat het tijd is om Tom Enders te vervangen. De commissarissen van Airbus zouden twijfelen of dat Enders het bedrijf nog wel kan leiden. Volgens naaste medewerkers van Enders zou er echter iets anders aan de hand zijn, zo schrijft het FD. Juist Brégier zou medeplichtig zijn aan de smeergelddeals en niet Enders.