Tex Gunning verraste vriend en vijand in 2013 met zijn aanstelling bij TNT Express. Terwijl zijn vorige werkgever AkzoNobel, waar hij lid was van de raad van bestuur was, nog aankondigde dat hij dat jaar op 62-jarige leeftijd met pensioen zou gaan, besloot Gunning anders. Hij nam de baan van CEO aan bij de pakketbezorger, nadat hij daar al in de raad van commissarissen zat.
Gunning werkte de eerste 25 jaar van zijn loopbaan bij levensmiddelengigant Unilever, na een studie economie aan de Erasmus universiteit in Rotterdam. In 2007 werd hij aangesteld als CEO van Vedior Uitzendbureau, na een fusie met Randstad in 2009 stapte hij over naar zijn functie bij AkzoNobel. Pakketbezorger TNT Express trok hem aan in 2013, drie jaar later stapte hij over naar LeasePlan, wereldwijd marktleider in wagenparkbeheer.
Een van zijn speerpunten als CEO is dat mensen als team beoordeeld moeten worden, in plaats van individueel. ‘Het bedrijfsleven, maar ook de wereld, ziet zich steeds vaker gesteld voor problemen die alleen zijn op te lossen door de intelligentie van alle betrokkenen te mobiliseren,’ zei hij in een interview met Forum, vakblad van ondernemersorganisatie VNO-NCW.
Duurzaamheid
Tegelijkertijd toont hij zich een CEO die begaan is met de wereld. Bij AkzoNobel maakte hij zich hard voor duurzaamheid. ‘Discussies over sustainability hebben de bestuurskamers bereikt, maar gesprekken over de rol die je als mens in de duurzame ambities van je bedrijf kunt spelen, zijn vaak taboe’, zei hij in 2012 in NRC. In Forum gaf hij aan dat managers meer oog moeten hebben voor de minder bedeelden. ‘Als we geen onderdeel worden van de oplossing, weten we dat we naar een wereld toegaan die niet goed is voor onze businesses. Nu leven er twee miljard van de zes miljard mensen onder de armoedegrens van 2 dollar per dag. Hoe moet dat als we over twintig of dertig jaar met negen miljard mensen zijn?’
Bij LeasePlan zette hij de duurzame lijn door, door begin dit jaar vlak voor het World Economic Forum in Davos een oproep te doen aan topbestuurders wereldwijd om hun wagenpark te verduurzamen met elektrische auto’s. Waar eerder vooral gehamerd werd op de fiscale voordelen van elektrisch rijden, gooide Gunning het over een andere boeg.
Davos
Hij benadrukt de klimaatimpact die het bedrijfsleven maakt: In de Europese Unie is het wegverkeer verantwoordelijk voor 20 procent van de CO2-uitstoot. En de helft van de voertuigen op de weg staat op naam van het bedrijfsleven. ‘Als bedrijven collectief de stap zetten, maakt dat dus een groot verschil’, schrijft Gunning. Eerder kondigde het bedrijf aan vanaf 2021 over te stappen op elektrisch rijden.
Het bedrijf presenteerde goede cijfers voor 2017: de nettowinst steeg met 17 procent tot 531,6 miljoen euro, op een omzet 9,4 miljard euro. Het aantal auto’s steeg met 5,5 procent, tot 1,74 miljoen auto’s. Al langer waren er geruchten over een mogelijke beursgang, nu is er met juni ook een tijdstip genoemd. ‘Wij zijn als management in volle voorbereiding op een potentiële beursgang in juni’, aldus Gunning in een toelichting op de jaarcijfers tegen FD. Hij benadrukt dat de aandeelhouders uiteindelijk beslissen of de beursgang doorgaat.