De Italiaans-Canadese Sergio Marchionne houdt van poker. Berucht zijn de verhalen van zijn directe medewerkers die tijdens de vele transatlantische vluchten in het Fiat-bedrijfsvliegtuig wakker worden gehouden om nog een potje poker te spelen. Een potje dat Marchionne dan steevast wint.
Poker
Ook in zijn werk als CEO van niet alleen Ferrari, maar ook van Fiat (later Fiat-Chrysler) speelt hij poker. Zo weet hij General Motors zover te krijgen dat ze hun belang in Fiat van de hand doen en dat ze daar ook nog voor betalen; en niet een beetje, maar twee miljard dollar. Ook overbluft hij het Witte Huis bij de redding van Chrysler in 2009.
Marchionne staat bekend om zijn directe manier van leidinggeven. Zo maakt hij er een sport van om zoveel mogelijk managementlagen weg te snijden. Hij laat het liefst zoveel mogelijk mensen direct aan hem rapporteren. Zijn managementstijl wordt omschreven als Amerikaans. Het enige dat er bij hem toe doet zijn de resultaten. Als je niet levert, lig je eruit. Hij is daarin meedogenloos. Toen Marchionne het roer bij Fiat overnam, ontsloeg hij letterlijk één manager per dag.
Accountant en advocaat
Op zijn dertiende verhuist Marchionne vanuit Italië met zijn familie naar Canada. Na zijn studie is hij zowel accountant als advocaat en in 1982 gaat hij aan de slag als accountant en belastingspecialist bij Deloitte & Touche. Hij werkt vervolgens in Canada voor Lawson Mardon Group, Glenex Industries en Aucklands ltd, om in 1994 naar Zurich te verhuizen voor een baan bij Algroup. Tussen 1994 werkt hij daar in verschillende functies om uiteindelijk op te klimmen tot CEO in 2000.
Hij komt in 2003 bij Fiat, vlak na de dood van patriarch Gianni Agnelli. In 2004 wordt hij door de dan 28-jarige erfgenaam John Elkann voorgedragen als CEO.
Faillissement
Als in 2009 Chrysler failliet dreigt te gaan, koopt hij een belang van 20 procent in het bedrijf en hij neemt de CEO-positie over van Robert Nardelli. In 2011 wordt het belang uitgebreid naar 53,5 procent en in 2014 worden de twee bedrijven worden samengevoegd en ontstaat Fiat Chrysler Automobiles (FCA).
FCA is voor 90 procent eigenaar van Ferrari en in 2016 wordt Marchionne ook CEO van het luxemerk. Hij weet de verkoop op te stuwen tot een record. Dit jaar worden er meer dan zevenduizend Ferrari’s verkocht.
Ook als teambaas van het Formule-1 team laat Marchionne van zich horen. Vorig jaar presenteerde de nieuwe eigenaar van de Formule 1, het bedrijf Liberty Media, nieuwe plannen voor de raceklasse. Een van de punten: de verdeling van gelden over de verschillende teams moet eerlijker. Nu krijgt Ferrari relatief veel geld vanwege afspraken uit het verleden. Uit onvrede over die toekomstplannen dreigde Marchionne daarom de F1 te verlaten. ‘De Formule 1 zit in ons DNA vanaf de dag dat we zijn geboren’, aldus Marchionne in gesprek met analisten. ‘Maar als we de zandbak blijven veranderen totdat de zandbak onherkenbaar wordt, wil ik er niet meer in spelen.’
Schouderoperatie
Begin deze week werd bekend dat Marchionne onverwacht terugtrad als CEO. De reden daarvan werd toen in het midden gelaten, enkel ‘gezondheidsredenen’ werden naar buiten gebracht. Nu blijkt dat er na een schouderoperatie complicaties waren opgetreden, die uiteindelijk hebben geleid tot zijn overlijden op woensdag. Zijn opvolger Mike Manley, die deze week al bekend gemaakt werd, zegt zijn dood te betreuren. ‘Sergio was een speciaal en uniek mens. Dit is hartverscheurend voor mij persoonlijk, omdat ik de laatste negen jaar van mijn leven met Sergio heb doorgebracht.’