Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Richard Yu (CEO Consumer Business Huawei)

Maandagmiddag presenteerde Huawei in München zijn nieuwste smartphone, de Mate 10. Het moet een serieuze concurrent voor de iPhone 8 worden. Een profiel van Richard Yu, CEO van de consumentenactiviteiten bij Huawei.

De Chinees Richard Yu is pas 48, maar lijkt toch van de oude garde te zijn. Hij werkt namelijk al 25 jaar bij hetzelfde bedrijf. Yu studeerde elektronische techniek aan de Northwestern Polytechnical University in Xi’an (Midden-China). Aansluitend haalde hij zijn master aan de Tsinghua University in Beijing (Noord-China). Beide universiteiten staan in China hoog aangeschreven en zijn selectief met het aannemen van studenten. Huawei Direct uit school startte Richard Yu bij Huawei. Hij had verschillende functies, waaronder software ingenieur, chief technology engineer van de Wireless Network Product Line, vp Huawei Global Product Marketing en vp Huawei Wireless Product Line. Daarnaast was Yu onder andere verantwoordelijk voor het opzetten van R&D binnen GSM. Deals sluiten Yu staat erom bekend enthousiast te zijn over partnerschappen tussen Huawei en andere commerciële partijen. In China wist hij deals te sluiten met verschillende telecommunicatiebedrijven, wat een aanzienlijk effect had op de marktpositie van de telefoonproducent. In een interview met Android Authority geeft Yu aan dat hij in 2016 een partnership met Amazon heeft gesloten, waardoor de voice app Alexa geïntegreerd kan worden in Huawei-toestellen. Het is geen geheim dat Huawei erop gebrand is om zover te verbeteren in technologie, innovatie en service dat het voorlopers als Apple en Samsung voorbij gaat. Tegelijkertijd kan hij ook opkijken tegen de bedrijven die hij voorbij wil streven. In het interview zegt Yu desgevraagd: ‘We proberen te leren van onder andere Googles mobile services, die zijn ontzettend goed. Daarnaast heeft Apple een heel sterk ecosysteem. Door te kijken wat deze techgiganten doen, proberen wij onze producten te verbeteren en ons doel om wereldwijd de beste te worden te bereiken.’ Mate 10 Dat doel wil het Chinese bedrijf binnen vijf jaar halen. De nieuwste smartphone, de Mate 10, moet daaraan bijdragen. Samsung (22,5%) en Apple (12,1%) zijn marktleiders, Huawei staat wereldwijd op nummer drie (10%). In China is het al de grootste telefoonproducent. Yu vergelijkt de Mate 10 tijdens zijn presentatie met modellen van Apple en Samsung. Hij zou beter zijn dan de concurrentie, deels omdat er artificial intelligence in de smartphone verwerkt zit.
Richard Yu, chief executive officer of Huawei Technologies Co Ltd., holds Huawei P10 smartphones during its launch, ahead of the Mobile World Congress (MWC) in Barcelona, Spain, on Sunday, Feb. 26, 2017. A theme this year at the industry's annual get-together, which runs through March 2, is the Internet of Things. Photographer: Chris Ratcliffe/Bloomberg via Getty Images Foto: Getty

De Chinees Richard Yu studeerde elektronische techniek aan de Northwestern Polytechnical University in Xi’an (Midden-China). Aansluitend haalde hij zijn master aan de Tsinghua University in Beijing (Noord-China). Beide universiteiten staan in China hoog aangeschreven en zijn selectief met het aannemen van studenten.

Huawei

Yu is pas 48 , maar hij werkt al 25 jaar bij hetzelfde bedrijf. Direct uit school startte hij bij Huawei. Hij had verschillende functies, waaronder software ingenieur, chief technology engineer van de Wireless Network Product Line, vp Huawei Global Product Marketing en vp Huawei Wireless Product Line. Daarnaast was Yu onder andere verantwoordelijk voor het opzetten van R&D binnen de GSM-divisie.

Deals sluiten

Yu staat erom bekend enthousiast te zijn over partnerschappen tussen Huawei en andere commerciële partijen. In China wist hij deals te sluiten met verschillende telecommunicatiebedrijven, wat een aanzienlijk effect had op de marktpositie van de telefoonproducent. In een interview met Android Authority meldt Yu dat hij in 2016 een partnership met Amazon heeft gesloten, waardoor de voice app Alexa geïntegreerd kan worden in Huawei-toestellen. Het is geen geheim dat Huawei erop gebrand is om zover te verbeteren in technologie, innovatie en service dat het voorlopers als Apple en Samsung voorbij streeft.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tegelijkertijd kan Richard Yu ook opkijken tegen de bedrijven die hij voorbij wil streven. In het interview zegt hij desgevraagd: ‘We proberen te leren van onder andere Googles mobile services, die zijn ontzettend goed. Daarnaast heeft Apple een heel sterk ecosysteem. Door te kijken wat deze techgiganten goed doen, proberen wij onze producten te verbeteren en ons doel om wereldwijd de beste te worden te bereiken.’

Mate 10

Dat doel wil het Chinese bedrijf binnen vijf jaar halen. De nieuwste smartphone, de luxe Mate 10, moet daaraan bijdragen. Samsung (22,5%) en Apple (12,1%) zijn marktleiders, Huawei staat wereldwijd op nummer drie (10%). In China is het al de grootste telefoonproducent. Yu vergelijkt de Mate 10 tijdens zijn presentatie met modellen van Apple en Samsung. Het toestel zou beter zijn dan de concurrentie, deels omdat er artificial intelligence in de smartphone verwerkt zit.