De werktitel van de nieuwe luchtvaartmaatschappij die Air France weer groei moet brengen was ‘Boost’. Later is toch gekozen voor het wat raadselachtige Joon. Volgens topman Mathieu is de naam geïnspireerd is door de doelgroep van de nieuwe luchtvaartmaatschappij, millennials. ‘Deze generatie tussen de 18 en 35 is open en internationaal. Ze reizen veel, zijn digitaal en flexibel. Deze naam appelleert daaraan, en bovendien heeft het een optimistische klank omdat het lijkt op de Engelse naam voor de maand juni, June,’ zo zei hij erover in Le Parisien.
Veteraan
Mathieu is een veteraan bij Air France, de Fransman werkt er al bijna zijn hele carrière. Hij begon er als director e-commerce, was een tijdje het hoofd digitaal en voordat hij zich met de nieuwe maatschappij ging bezighouden, is hij senior vice-president Direct Sales en Services.
Mathieu staat voor een lastige opgave. Joon met probeert op allerlei manieren de millennial aan te spreken, het personeel loopt op hippe witte gympen, de Business Class passagiers krijgen een VR-headset en in de cabine is biologisch voedsel te koop en kun je hippe baobabsmoothies drinken. Toch is de lancering een compromis. Met Joon wil Air France de Europese routes veiligstellen die nu worden overgenomen door low cost carriers als Easyjet en Ryanair. Een plan om Transavia een aantal routes te laten overnemen stuitte op veel verzet van de Air France piloten wiens arbeidsvoorwaarden veel beter waren. De vorige topman Alexandre de Juniac moest hierom het veld ruimen.
Arbeidsvoorwaarden
De piloten van Joon vliegen onder dezelfde arbeidsvoorwaarden als de rest van Air France, maar de maatschappij bespaart flink op de kosten van het cabinepersoneel waardoor de kosten lager zijn.
Toch presenteert Mathieu de maatschappij niet als een low-cost carrier. De ticketprijzen liggen iets hoger dan van bijvoorbeeld Easyjet en Transavia. Joon focust niet zozeer op prijs, maar vooral op coolheid, en hoopt dat jongeren daar iets meer voor willen betalen.
De nieuwe luchtvaartmaatschappij lijkt direct de concurrentie aan te gaan met KLM, zo zeggen critici omdat de Nederlandse maatschappij op een groot aantal bestemmingen vliegt, waar Joon ook op gaat vliegen en omdat KLM geldt als het goedkopere zusje van Air France.