Na alle tijd en kosten die gemoeid zijn met het binnenhalen van een nieuwe manager, zou je denken dat een organisatie ervoor zorgt dat ze snel ingewerkt zijn zodat ze snel hun volledige potentieel bereiken. Toch gebeurt dit meestal niet.
Volgens onderzoek van managementrecruiter Salveson Stetson Group onder 100 Amerikaanse bedrijven, bakt bijna twee derde niet veel van de integratie van nieuwe managers.
Organisatiecultuur
“Zodra het wervingsproces voltooid is, doen veel ondernemingen bar weinig om hun nieuwe managers te begeleiden. Het gevolg? Ondermaatse prestaties en zelfs vroegtijdig – al dan niet vrijwillig – vertrek,” stelt John Salveson, medeoprichter van de Salveson Stetson Group. Bedrijven doen met name weinig om hun nieuwe medewerkers bekend te maken met hun organisatiecultuur en dat is volgens Salveston een van de belangrijkste redenen waarom managers falen in hun nieuwe functie.
Sleutelfiguren
“Een uitgebreid introductieproces met aandacht voor de normen en waarden van het bedrijf en kennismaking met sleutelfiguren in het bedrijf en mensen van de afdeling waarop de nieuwe werknemer terechtkomt, verkort de inwerktijd aanzienlijk en leidt ertoe dat de nieuwe manager sneller een waardevolle aanvulling van het managementteam is.”
Duidelijke verwachtingen
Ook ontstaan problemen als ondernemingen niet meteen duidelijk maken wat er van de nieuwe manager verwacht wordt en binnen hoeveel tijd. “Een helder uitgestippeld plan voor het eerste jaar met daarin duidelijke, meetbare doelen, vergemakkelijkt een succesvolle integratie,” aldus Salveston. “Een goed plan is het raamwerk waarbinnen de prestatie van de nieuwe manager gemeten kan worden en zorgt ervoor dat de verwachtingen van de nieuwe manager en zijn/haar baas op één lijn liggen. Bovendien kunnen de prestaties van de nieuwe manager na een jaar effectief beoordeeld worden op basis van een dergelijk plan.”
Vergeten
Verder is het van groot belang dat nieuwe medewerkers hulp krijgen bij het opbouwen van relaties met ondergeschikten en collega’s. “Nieuwe managers moeten niet alleen een goede werkrelatie opbouwen met hun baas, maar met alle mensen met wie ze binnen het bedrijf te maken krijgen. Die relaties zijn immers cruciaal voor succes. Helaas wordt dat nog veel te vaak vergeten.”