Je eerste dag als nieuwe manager van een bestaande afdeling is een beetje als je eerste schooldag op een nieuwe school. Je komt de klas binnen, iedereen staart naar je en uiteindelijk moet je je draai vinden. Dat duurt een paar dagen, maar de jaren daarna word je langzaam opgenomen in de groep.
Nu de nieuwe werkvloer die je op het punt staat te betreden. Het grootste verschil met de situatie van dertig jaar geleden? Je wordt geacht leiding te geven. En toch zijn er genoeg managers die de fouten maken die ze ook maakten op hun eerste schooldag. Drie valkuilen om overheen te stappen.
#1 Probeer geen vrienden te maken
Je komt binnen als leider, niet om nieuwe vrienden te maken. Wees vriendelijk en geïnteresseerd in de mensen met wie je gaat werken, maar laat merken dat jij de nieuwe manager bent. Mensen rekenen op jouw leiderschapskwaliteiten, niet op je amicaliteit.
#2 Raak niet gefrustreerd
Het werk dat het team levert is vaak een weerspiegeling van de waarden, normen en eisen van hun vorige manager. Raak niet gefrustreerd hierover en trap de heilige huisjes in de werkomgeving zeker niet te snel omver, maar laat ze geleidelijk wennen aan jouw manier van werken. Wil je de lat wat hoger leggen? Neem het team bij de hand en werk er samen aan, in plaats van de lat direct te verplaatsen.
#3 Verwacht niet dat vertrouwen snel komt
Je nieuwe medewerkers zullen je aan het begin met argusogen bekijken: hoe ga je met precaire situaties om? Hoe handel je moeilijke gesprekken af? Wat is je strategie rondom contact maken op de werkvloer? Verwacht dan ook niet dat ze direct alles voor je zullen doen. Vertrouwen is iets wat je op moet bouwen.