Een windtunnel wordt van de Jeep Patriot geheid onpasselijk, maar een grijze muis kun je deze auto niet noemen. Dit is een werkpaard en wat voor één.
Tja, waarom zou u zich een Jeep Patriot laten aanmeten? Niet om onzichtbaar door het verkeer te manoeuvreren. Ook niet als u wilt laten zien hoe milieuvriendelijk u bezig bent, want daar is een Patriot niet de meest geëigende auto voor. De uitlaat van de 2.4 liter benzinemotor stoot elke kilometer dik 200 gram CO2 uit en van het verbruik met dik tien liter voor elke honderd kilometer worden ze alleen in een oliestaatje vrolijk. Nee, een Patriot zet u op de oprit om op te vallen, als u het leuk vindt om op ruw terrein te raggen (want op dat gebied is het een uitblinker) en/of wanneer u regelmatig iets achter de auto hangt, zoals een paardentrailer.
Een Patriot kortom, is een werkpaard maar wel eentje die in het alledaagse verkeer ook aardig zijn mannetje staat. De Patriot is een oer-SUV, met veel ruimte voor alle inzittenden. Als u in deze auto een probleem heeft om de benen kwijt te kunnen, dan heeft u sowieso een probleem met uw onderdanen. En dan nog past in de bagageruimte (334 liter) achteloos de goftas. Of de patriot mooi is, daar kunnen de meningen over uiteenlopen. Over smaak valt altijd te twisten. Hoe dan ook is de Patriot gehouwen uit graniet. Designdingetjes, liflafjes en poepelegeintjes zijn aan de Patriot niet besteed, waarvan akte. Maar dat deze machine op andere gebieden de nodige talenten heeft, zoveel is zeker.