Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuwe anti-dopingbaas gebruikte zelf doping

De Fransman Jean-François Lamour, de verwachte opvolger van Richard Pound als voorzitter van het Wereldantidopingagentschap (WADA), is tijdens zijn sportieve carrière als schermer zelf twee keer op doping betrapt.

Dat meldt de Canadese krant The Globe and Mail. Lamour is momenteel nog de Franse minister van Sport, en moet de Canadees Richard Pound opvolgen bij het WADA. Hij was in de jaren tachtig wereld- en Olympisch kampioen schermen. In 1987 werd hij tijdens de wereldkampioenschappen in de Zwitserse stad Lausanne betrapt op het gebruiken van cafeïne.

Twee jaar later werd de verboden stof pholcodine bij Lamour, die inmiddels ook al Olympisch kampioen was geworden, gevonden. Maar volgens hem gebruikte hij dit tegen zijn verkoudheid. Lamour werd hier nooit voor veroordeeld of gestraft. Pound nam het onmiddellijk voor zijn beoogd opvolger op: “Dit nieuws is geen shock en geen verrassing voor ons.” Ook zei Pound zich “geen zorgen over de standpunten en inzet” van Lamout te maken.

Maar Lamour zelf reageerde vrijdagavond in de Britse krant International Herald Tribune furieus op de berichten. Lamour kondigde “juridische stappen” aan tegen de “verkeerde en oneerlijke” berichten. Opvallend: voormalig CDA-staatssecretaris Clémence Ross-Van Dorp Volksgezondheid, Welzijn en Sport) gold in december nog als een van de belangrijkste kandidaten voor het voorzitterschap van het WADA. Maar haar benoeming werd geblokkeerd door Frankrijk, dat geen voorzitter uit ’narcostaat’ Nederland wilde.

Bron: Elsevier

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.