l’Hybride
Het heeft vanaf de eerste studiemodellen best lang geduurd, maar Peugeot heeft nu dan toch een hybride in zijn gamma. En wat voor één: de 3008 Hybrid4 mag het trotse predicaat dragen van de eerste dieselhybride ter wereld.
Voorin deze plompe kruising tussen mpv en suv drijft een 2 liter 163 pk diesel de voorwielen aan. De Fransen houden hun noviteit simpel en betaalbaar door een elektromotor van 37 pk de achterwielen te laten bedienen. Vierwielaandrijving à la 2CV Sahara dus, die tweemotorige woestijneend. Nou ja, zo’n Franse aanpak scheelt een complexe overbrenging en massa’s elektronica. Het doel: veel vermogen en rijgenoegen bij een bescheiden verbruik en uitstoot.
Op papier is dat laatste wel bereikt. De 3008 is met 200 pk net zo sterk als pakweg de 508 2.2 Hdi, maar hij braakt met 99 gram een derde minder CO2 uit. In theorie althans. In de praktijk is vooral van belang dat de bijzondere 3008 slechts 20 procent bijtelling vergt, wat zijn robuuste prijs aanmerkelijk verzacht. Volgend voorjaar komt er trouwens een 508 volgens hetzelfde recept, en zuster Citroën levert tegen die tijd ook zijn DS5 met Sahara-aandrijving.
Peugeot 3008 Hybrid4
Prijs vanaf 39.900 euro
Voor hetzelfde geld Land Rover Freelander 2.2 eD4, Volkswagen Tiguan 2.0 TDI, Ford C-Max 2.0 TCDI
> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.