Monster getemd
Bijna huiveringwekkend hightech was de BMW M5. Die V10 met Formule 1genen die tot angstaanjagende toeren doortrok, die brute schakelautomaat en natuurlijk launch control, de sprintrobot die op commando het maximale uit het monster haalde. Fenomenaal, maar we zijn toch blij dat de afdeling Motorsport met de nieuwe 5-serie wat gas terugneemt. Alhoewel? Van de tien cilinders verdwenen er twee en de cilinderinhoud kromp met twee blikjes bier, maar een dubbele turbo bracht het vermogen van de 4,4-liter dan weer wel op een record van 560 pk. Daardoor hapt de dikste M 0,3 seconden van de 100-sprint af (nu 4,4 seconden) en blaast hij door tot de 305 km/h – mits de koper de begrenzer eraf laat slopen.
Zulke downsizing nemen we graag voor lief. En eigenlijk klinkt de V8 ook gewoon mooier, om nog maar te zwijgen over de bak met dubbele koppeling, een verademing vergeleken met zijn horkerige voorganger. Dat de M5 rond de 1 op 10 loopt en daarmee dertig procent zuiniger werd, is natuurlijk ook fijn. Stond de vorige M5 met zijn bloedrode pretlabel voor bijna 160 mille in de catalogus, de nieuwe kost bijna 30 mille minder.
BMW M5
Vanaf 132.250 euro
Voor hetzelfde geld Mercedes E63 AMG, Jaguar XFR 5.0 V8 supercharged, Audi RS6 (duimen dat die volgend jaar komt)
> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.