Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Nederlandse manager heeft te weinig passie’

Nederlandse Managers hebben te weinig passie. Zij hebben een houding van ‘goed is goed genoeg’. Hierdoor wordt het potentieel van een organisatie niet helemaal gebruikt. Organisaties draaien op halve kracht. Managers moeten kritischer naar zichzelf kijken en beter luisteren naar hun medewerkers. Dit zegt Ferry Bezem van adviesbureau Twynstra Gudde in een interview met radiozender BNR.

Deze bevindingen zijn conclusies uit het jaarlijkse onderzoek van het adviesbureau. Managers en medewerkers van 260 middelgrote en grote bedrijven in de industrie en dienstverlening werden ondervraagd. De resultaten van deze Innovatiemonitor 2005 werden gisteren bekendgemaakt.

Radboud de Groot van Twynstra The Bridge, stelt in het Financieele Dagblad dat hiërarchische verhoudingen en beloning – en benoemingsstructuren innovatie in de weg staan. “Innovatiemanagers moeten hun innovatietaak combineren met het managen van de bestaande operaties. Dit leidt tot paradoxale situaties want innoveren vraagt om flexibiliteit en vrijheid terwijl de bestaande business wordt gestuurd op doelmatigheid en productiviteit.”

Een andere belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat de klantgerichtheid te wensen overlaat. De helft van de ondervraagde bedrijven beschouwt klachten van klanten als een last in plaats van een mogelijkheid tot innovatie. Minder dan 40 procent betrekt de klant bij het genereren van nieuwe ideeën
De Groot concludeert dat innovatie vaak pas tot stand komt onder druk van de markt, of dank zij een charismatische leider. “Alles daartussen is een moeizame klus.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.