Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse bedrijven zijn niet innovatief

52 procent van de Nederlandse bedrijven doet niet aan vernieuwing. Daarom: drie voorbeelden hoe het wél moet.

Bijna de helft (48 procent) van de Nederlandse bedrijven is in enig opzicht innovatief, concludeert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van onderzoek onder 10.000 bedrijven. Wie kijkt naar de brede definitie van ‘innovatie’ die het CBS hanteert, zou een 100 procent-score verwachten. Dus wat doen al die andere bedrijven met hun tijd en geld? Goede vraag…

Alles is innovatie

Het CBS onderscheidt vijf variabelen die een bedrijf innovatief maken: productinnovatie, procesinnovatie, lopende of afgebroken product- of procesinnovaties, organisatorische innovaties en marketinginnovaties. Zelfs het gebruik van nieuwe media voor productpromotie valt onder innovatie en een innovatie hoeft niet eens nieuw te zijn voor de markt, zolang het maar nieuw is voor het bedrijf in kwestie. Kortom: eigenlijk valt iedere vernieuwing onder de noemer innovatie.

Niet noodzakelijk?

Met dit soort vernieuwing, zo zou je verwachten, ben je als bedrijf 24/7 bezig. Zeker als je weet wat het oplevert: volgens het CBS wordt 9 procent van de omzet van alle Nederlandse bedrijven gerealiseerd met innovatieve producten. Toch zegt 96 procent van de niet-innovatieve bedrijven dat ze innovatieve activiteiten niet noodzakelijk vinden. 48 procent van hen zegt daarnaast dat er geen vraag was naar nieuwe producten of diensten. (Vul hier een dodelijke stilte in). Even terzijde: TNO concludeerde in ander recent onderzoek al dat de innovatiepositie van Nederland aan het wegglijden is

De innovatie van het CBS
Voor het eerst maakte het CBS bij de innovatie-enquete gebruik van een elektronische vragenlijst; 90 procent van de respondenten vulde de lijst in via internet. Het percentage innovatieve bedrijven ligt daardoor opeens een stuk hoger dan voorgaande jaren, het CBS schrijft hierover: "Door de manier waarop de vragen gepresenteerd zijn op de internetvragenlijst blijken bedrijven eerder geneigd om zichzelf als innovatief te kwalificeren." Het CBS denkt dat er vroeger sprake is geweest van onderschatting van het aantal innovatieve Nederlandse bedrijven…

Stuwende kracht

Maar als innovatie de stuwende kracht achter economische vooruitgang is, zoals het CBS schrijft aan het begin van de vragenlijst die aan bedrijven werd voorgelegd, zou je daar dan niet altijd mee bezig moeten zijn? “Het kan zijn dat een bedrijf het niet nodig vond om te innoveren”, suggereert een woordvoerder van het CBS. De onderzoekers keken naar de periode 2008 tot en met 2010, dus ook daarin zou een verklaring kunnen liggen. “Het kan zijn dat een innovatie al eerder is ontwikkeld en dat het in deze periode niet meer nodig was.” 

Kannibalisatie

Ok, vernieuwen is natuurlijk niet altijd even makkelijk. Het kost geld, het kost tijd en voor je het weet ben je jezelf aan het aanvallen. Maar zoals businessmodellen-expert Alexander Osterwalder vorig jaar al aan MT vertelde: “Kannibalisatie is een keuze. Apple koos ervoor om zichzelf te kannibaliseren met de iPad. Inmiddels heeft het in die markt ruim de leiding genomen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Daarom ter inspiratie: drie voorbeelden van Nederlandse bedrijven die het innovatieve voortouw hebben genomen en met een nieuw product de markt bestormen.

Op de hoogte blijven? Volg MT-redacteur Rob van Leeuwen op Twitter en word ook lid van de Facebook-pagina van MT.